OPINIE: Congestietoeslag kan klant en transporteur doen nadenken

Diederik Jan Antvelink

Goedkope truckkilometers verleiden nog te veel klanten, meent Nedcargo-topman Diederik-Jan Antvelink. Een beredeneerde congestietoeslag kan klanten en transporteurs aan het nadenken zetten over alternatieven.

Diederik Jan Antvelink

Diederik Jan Antvelink is director bij logistiek dienstverlener Nedcargo

Wat voorafging

Ondanks de roep om multimodaliteit en ondanks het voorstel van enkele transporteurs om de kosten van congestie aan de klanten door te rekenen, kiezen klanten vaak nog extra truckkilometers over duurzamer alternatieven. Operatoren die willen inzetten op alternatieven, hebben geen andere keuze dan daarin mee te gaan. Nedcargotopman Diederik-Jan Antvelink ziet de evolutie met lede ogen aan, blijkt uit een opmerkelijke post op zijn LinkedInprofiel.

“Het is gewoon niet meer vol te houden!”, schrijft Antvelink. “Wij proberen door samenwerking met collega’s kosten te besparen. Maar ook onze inlandterminal in Willebroek aan te bieden om vervoer over de weg tegen te gaan. Helaas! We zullen de kosten moeten gaan rekenen aan onze klanten. Nog even iets geks! Vorig jaar hadden wij een logistieke oplossing voor een potentiële klant. Hij zou door gebruik te maken van ons distributiecentrum in Waddinxveen 300.000 kilometer besparen. Toch heeft hij dat niet gedaan. Zijn huidige dienstverlener heeft gewoon de tarieven laten zakken. Zij hebben nu dus twee jaar lang 6.000 extra ritten op de ring van Antwerpen. En zo mogen onze wagens aansluiten in de file! Verladers zijn helaas zelf verantwoordelijk voor de schade.”

Verantwoordelijkheid nemen

Nedcargo, dat erg inzet op multimodaliteit, vindt dat de andere spelers in de sector ook maar eens hun verantwoordelijkheid moeten nemen. "Niet iedereen is bereid om het op een duurzame manier te doen. Dan krijg je situaties waarin levensmiddelen doorheen het halve land gesleept worden om ze elders ietsje goedkoper op te slaan.”

Nedcargo maakt zoveel mogelijk gebruik van de binnenvaart. Prijsargumenten halen het al te vaak van duurzaamheidsargumenten, en klanten kiezen dus toch weer voor de truck. “Een maatregel als de kilometerheffing kan klanten doen nadenken en het aantal gemaakte kilometers actief verminderen. Maar het blijft een feit dat de prijs per kilometer per vrachtwagen amper toegenomen is. Bij een verdere opleving van de economie worden de verkeersproblemen daardoor enkel erger: een procent economische groei zorgt doorgaans voor vijf procent extra verkeer. Dan kan de vrachtwagen niet meer de enige oplossing zijn.”

Congestie meerekenen

Dus toch maar de congestie meerekenen in de prijs? “Congestie is een ontzettend lastige factor om mee te nemen in een berekening”, zegt Antvelink. “Bij de jaarlijkse tariefberekening voor de klant kun je rekening houden met dieselprijzen, kilometers, loon. De impact van de files is vooraf moeilijker in te schatten. Maar als de klant per se wil dat ik tijdens de drukke uren via Brussel of Antwerpen rijd, is een toeslag van 2,5 procent redelijk. Op die manier kun je onder de aandacht brengen dat een andere route of een ander tijdstip goedkoper is. In Londen en op de Franse tolwegen bestaan dergelijke congestietaksen al langer. Als transporteurs zouden we die ook moeten invoeren. Dat is gezond voor de bedrijfsvoering. De weg wordt beter gebruikt. En alternatieven, zoals de binnenvaart, worden er eindelijk interessanter door.”

Opgetekend door Michiel Leen