OPINIE: Carriers grijpen naar klassieke noodtoeslag

Stefan Verberckmoes

De forse stijging van de bunkerprijzen heeft de drie grootste containerrederijen weer naar het wapen van de extra toeslag doen grijpen. Dat wordt nu terecht door een aantal grote verladers bekritiseerd.

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

MSC kondigde als eerste een tijdelijke Emergency Bunker Surcharge aan, die met onmiddellijke ingang werd ingevoerd. In de aankondiging werd het bedrag ervan niet genoemd. Dat ook Maersk Line en CMA CGM in de daaropvolgende dagen vergelijkbare noodtoeslagen hebben ingevoerd, is geen toeval. We verdenken de carriers er niet van afspraken te hebben gemaakt, maar enig copy-pastegedrag is hen zeker niet vreemd.

In hun strijd tegen de vroegere liner conferences (door Europa verboden sinds 18 oktober 2008) hebben de grote verladersorganisaties de praktijk van de toeslagen altijd hard bekampt. In een poging om hun bunkertoeslagen transparanter te maken, hanteerden de carriers verschillende Bunker Adjustment Factors (BAF’s) per vaargebied. De bunkerkost stijgt immers meer op langere routes waar kleinere en oudere schepen varen.

Opvallend is dat de nieuwe noodtoeslag bij Maersk Line en CMA CGM voor de meeste vaargebieden identiek is. Met de afstand wordt eenvoudigweg geen rekening gehouden. De Deense en Franse carrier voeren de toeslag ook al op 1 juni in, waar dat tenminste mogelijk is.

Het is niet de eerste keer dat de carriers een nieuwe toeslag uitvinden als ze hun extra kosten niet kunnen doorrekenen. Bij de invoering van de Sulphur Emission Control Areas (SECA) in Noord-Europa en langs de Noord-Amerikaanse kusten, ging niet de brandstoftoeslag omhoog, maar werd een nieuwe Low Sulphur Surcharge ingevoerd.

Het is niet de eerste keer dat de carriers een nieuwe toeslag uitvinden als ze hun extra kosten niet kunnen doorrekenen

Helaas blijken toeslagen voor de rederijen nog altijd de enige mogelijkheid te zijn om hun inkomsten te verhogen, hoewel er altijd uiteindelijk toch nog in termen van all-inprijzen gedacht wordt. Dat werd pijnlijk duidelijk in juni 2015 toen de gefactureerde all-inbedragen lager waren dan de toen gangbare bunkertoeslag.

Bij Maersk Line bedraagt de Emergency Bunker Surcharge (EBS) voorlopig 60 dollar per teu. Dat bedrag werd op een of andere manier berekend op een bunkerprijs van 440 dollar per ton zware bunkerolie. De toeslag verdwijnt volgens de Deense rederij wanneer die prijs weer onder 370 dollar per ton zou zakken. Indien de bunkerprijs zou stijgen naar 530 dollar per ton, wordt de EBS verdubbeld.

De Deense carrier gaat de toeslag niet aanrekenen voor de Chinese exportlading, die toch wel een aanzienlijk deel van de volumes vertegenwoordigt. Voor die lading is er vanaf 1 juni immers een gloednieuwe Peak Season Surcharge van 60 dollar per teu.

De forse stijging van de bunkerkosten heeft voor de carriers dramatische effecten en het is niet meer dan normaal dat ze hun kosten doorrekenen. Het blijft wel vreemd dat een sector waarin sommigen resoluut de digitale toer willen opgaan, nog steeds naar de oude tactieken grijpt als het moeilijk wordt.  

Stefan Verberckmoes