OPINIE: België riskeert logistieke achterstand door uitstel 5G

Philippe Van Dooren

Vanmorgen is tussen de federale en gewestelijke regeringen geen akkoord bereikt over 5G. Hierdoor dreigt België enkele jaren te verliezen om een netwerk te ontwikkelen. “So what?” reageert Jan met de pet. "Het gaat toch maar over sneller mobiel internet voor streamen en games", is zijn redenering. Maar dat is een misvatting. Voor de logistiek is die vertraging bijzonder nefast. Ze hypothekeert zelfs de toekomst.

Philippe Van Dooren

Redacteur Flows.be

De regeringen zijn het niet eens geraakt over de veiling van de licenties voor 5G. De gewesten – met Vlaanderen op kop – willen eerst een akkoord over de verdeling van de inkomsten. Ook het voorstel om een vierde operator toe te laten, gooide roet in het eten. Door die onenigheid dreigt volgens federaal minister van Digitale Agenda en Telecommunicatie Philippe De Backer (Open Vld) één of twee jaar tijd verloren te gaan. Om de licenties voor 5G eind dit jaar of begin volgend jaar te kunnen veilen, moest ten laatste vandaag een akkoord gevonden worden.

Dat heeft verregaande gevolgen voor de logistieke toekomst in België. Deze technologie maakt de uitwisseling van data duizenden malen sneller dan vandaag met 4G. Talrijke toepassingen zijn in ontwikkeling en zullen de komende jaren op de markt komen. Als er geen 5G-netwerk in België bestaat, kunnen ze niet in reële omstandigheden getest worden. Belgische bedrijven dreigen met andere woorden aan de zijlijn te moeten staan, terwijl de buitenlandse concurrenten kunnen blijven innoveren en experimenteren. In een wereld waarin nieuwe technologieën zich steeds sneller ontwikkelen, is deze vertraging dan ook rampzalig.

5G is bijvoorbeeld van essentieel belang voor de ontwikkeling van autonome auto’s, bestelwagens en trucks. Sommigen zullen zeggen: “Wij hebben toch geen grote eigen constructeurs meer, dus raakt het ons niet.” Dat is maar deels waar. 5G is de toekomst voor de communicatie tussen het voertuig en de weg (V2R), tussen de voertuigen en de infrastructuur, zoals verkeerslichten (V2I), de voertuigen onderling (V2V) enzovoort. De supersnelle datatransmissie is dus niet alleen van belang voor de autonome voertuigen, maar ook voor de ontwikkeling van slimme verkeersregelingssystemen (Traffic Management Systems) of de organisatie van de logistiek in de steden (Smart Cities), bijvoorbeeld. In die gebieden kunnen onze bedrijven wél een rol spelen.

Belgische bedrijven dreigen aan de zijlijn te moeten staan, terwijl de buitenlandse concurrenten kunnen blijven innoveren.

5G is ook belangrijk voor het internet of things (IoT). U denkt dan misschien aan uw huishoudapparaten die onderling kunnen communiceren. Maar dat is eigenlijk maar een gadget. In de logistiek is IoT een wezenlijk onderdeel van de supplychain van de toekomst. Voor de geconnecteerde vrachtwagens, vrachtterminals, geautomatiseerde magazijnen en noem maar op, betekenen 5G en IoT de mogelijkheid om een kwantumsprong te maken inzake efficiëntie en performantie. Met 4G kan men duizenden data per seconde uitwisselen. Met 5G spreekt men over miljarden data.

Ook in de track & trace is met 5G een kwantumsprong mogelijk. Vandaag worden om redenen van bereik en energiebesparing de gegevens uitgelezen aan de overslagpunten van de goederen. Met 5G heeft een zender tot 95% minder energie nodig. Dat betekent dat het mogelijk is om de goederen permanent te volgen en meer data uit te wisselen. In de logistiek van farmaceutische producten of verse levensmiddelen zal men dus niet alleen ‘live’ kunnen bepalen waar ze zitten, maar men zal ook eventuele temperatuurafwijkingen kunnen detecteren.

5G, met andere woorden, biedt de mogelijkheid om in de toekomst veel complexere logistieke ketens, systemen en processen op te zetten. Maar die moeten eerst ontwikkeld en getest worden. Zonder netwerk is het een onbegonnen zaak. Het is dan ook te hopen dat de rede het alsnog haalt en een compromis gevonden wordt. Dit communautair Strategospelletje kunnen de toekomstgerichte bedrijven in België missen als kiespijn.