OPINIE: Ontspoord

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Als u vandaag de artikels op onze site leest, dan is de conclusie duidelijk. De modal shift is voorlopig vooral theorie. Ondanks alle goede intenties zullen we al tevreden zijn als spoor- en binnenvaart in 2019 de groei van de volumes kunnen volgen.

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Als we het ergens over eens zijn, dan is het wel over het feit dat we dringend moeten zorgen voor veel meer trafiek via binnenvaart en spoor. Al was het maar omdat we dat steeds weer beloven om de bevolking te doen instemmen met een nieuw containerdok. Met slechte cijfers voor spoor en binnenvaart geven we de tegenstrevers van eender welke capaciteitsuitbreiding munitie van een niveau dat elke scherpschutter doet likkebaarden. Straks raakt daardoor dat dossier ook nog op een slecht spoor.

Met regeringen in lopende zaken zullen we niet veel verder raken. Volstrekt terzijde: lopende zaken … Dat is een wel heel optimistisch woordgebruik. Als we nu eens zouden spreken over ter-plaatse-trappelende zaken? Misschien worden we dan iets sneller verlegen….

Wagonnetjes

Alle gekheid op een stokje: willen we meer over het spoor, dan moet er dringend een reeksje regeringen op het spoor. Regeringen die beseffen dat ze hun wagonnetjes zullen moeten koppelen, willen ze tot een fatsoenlijke mobiliteit komen. Het is geen hogere wiskunde: wie ooit met de treintjes speelde, weet dat wagonnetjes die elk hun eigen kant op willen meestal niet ver raken. En ook al zijn de wagons niet echt compatibel qua constructie of kleur: soms is het gewoon genoeg dat ze bollen.

Boemeltrein

In Duitsland en Nederland zijn er al forse kortingen op de gebruikskosten voor het spoor voor goederenvervoer. Wij raken voorlopig niet verder dan wat trieste berichten over individuele politici die boemelend het spoor bijster zijn en af en toe ook een berichtje over de twee conducteurs van de Koninklijke boemeltrein naar nergens, ook wel informateurs genoemd. Met een grote kans dat ook hun trein uiteindelijk ontspoort.

Dwarsliggers

Er zijn duizenden redenen om de verkozenen des volks te vragen om de electorale slagbomen op te halen, sporen over de dwarsliggers te leggen en de beste locomotieven in te zetten om de boel op gang te trekken. Straks duurt de formatie zo lang dat de volgende verkiezingen te kort bij zijn om nog een echt beleid te voeren. Helaas kiezen velen nog steeds voor een eersteklaszitje in de trein der traagheid. Ik herhaal: er zijn duizenden redenen om aan de slag(boom) te gaan. De sterkste reden is deze: het is gewoon hun job.

Inspiratie

Dat dit een naïeve oproep is? Wellicht. Maar wie niet waagt ... Wie enkele jaren geleden zou voorspeld hebben dat een organisatie voor wegtransporteurs samen met de spoorsector zou pleiten voor steun voor het spoor, had de nostradamus van dienst vermoedelijk richting psychiater gestuurd. Vandaag is dat realiteit. Voor bestuurders die in tijden van inspiratieschaarste ideeën zoeken om de problemen echt op te lossen: met het gezamenlijke voorstel van de weg- en spoorvervoerders van vandaag ligt er een panklaar voorstel. Een duur? Dat kan. Maar verder niks doen, kost nog veel meer.