Logistieke e-commercecentra laten Vlaanderen links liggen

Koen Heinen

Koen Heinen

Redacteur Flows.be

In het Noord-Franse Cambrai zijn er plannen om op een verlaten luchtmachtbasis een logistiek park voor e-commerce met een oppervlakte van maar liefst 600.000 m² te ontwikkelen. Zalando bouwde een distributiecentrum van 78.000 m² in Mönchengladbach, Amazon koos het Noord-Franse Douai om er een platform van 90.000 m² neer te poten en Coolblue heeft zijn distributiecentra in Tilburg en Capelle aan de IJssel in Nederland. Allemaal bevinden ze zich in de grensregio met België, maar ons land lijkt de boot te missen. De distributie van via het internet bestelde goederen is nochtans een enorme groeimarkt, waarvan bijvoorbeeld integrator DHL op de Brusselse luchthaven duidelijk profiteert.

Uit studies is gebleken dat e-commerce omwille van de grotere productrange en de lagere stocks per product meer ruimte vereist in de distributiecentra en dat uit zich ook in m². Is ruimte een van de redenen waarom Vlaanderen van dergelijke grote e-commerce platformen verstoken blijft of heeft het ook te maken met loonkosten? Ons land staat bekend om zijn hoge loonkosten en als men dan bedenkt dat bij Amazon in Duitsland al gestaakt wordt tegen sociale uitbuiting met lage lonen en slechte werkomstandigheden, dan is het niet uitgesloten dat dit de reden is waarom dergelijke bedrijven zich niet in Vlaanderen of België komen vestigen. Anderzijds zijn grote, beschikbare bedrijventerreinen in Vlaanderen eerder schaars.

Mogelijk speelt ook het aandeel van e-commerce in de consumentenmarkt in ons land een rol. In 2013 was dat slechts 3%, terwijl onze buurlanden op dat vlak al een grote voorsprong hebben. Logisch dat e-commercebedrijven zich vestigen waar de meeste klanten zijn, rekening houdend met het feit dat de goederen gratis worden afgeleverd en kunnen geretourneerd worden. 

Coolblue heeft geen behoefte om in Vlaanderen distributiecentra op te zetten

Coolblue, dat vorig jaar een omzetgroei van 48% in België realiseerde en in ons land twee winkels heeft in Aartselaar en Lochristi waar de klanten hun goederen desgewenst kunnen komen afhalen, zegt dat het geen behoefte heeft om in Vlaanderen distributiecentra op te zetten. Alles wat voor middernacht in België besteld wordt kan daags erna vanuit Nederland afgeleverd worden. Coolblue werkt daarvoor onder meer samen met bpost.

Door de distributiecentra op strategische plaatsen dichtbij de landsgrenzen in te planten en  beroep te doen op leverdiensten met een eigen netwerk van distributiecentra zoals bpost is de afstand tot de klant in Vlaanderen makkelijk in een etmaal te overbruggen. Het is dan ook de vraag of Vlaanderen als locatie voor e-commerce distributiecentra nog een rol kan spelen. Met zijn project 'VIL 4 e-boost' probeert het Vlaams Instituut voor de Logistiek daar een antwoord op te geven. Het is nu uitkijken naar de resultaten die op 4 november zullen worden voorgesteld.