Lijnvaart heeft crisis nog niet volledig achter de rug

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

Het aantal positieve signalen in de lijnvaartsector neemt toe. De belangrijke trade uit de Far East  naar Europa kende in het eerste semester een stijging van 8% en de groei in juni van 9,8% was al bijna dubbelcijferig. Wereldwijd waren er in de eerste jaarhelft 4,9% containers meer te vervoeren dan vorig jaar en de werkloze containervloot was eind vorige maand dan ook gekrompen tot het laagste niveau van de voorbije drie jaren. Dat de groei van het ladingaanbod weer aantrekt, betekent echter nog niet dat de sector de economische crisis volledig heeft uitgezweet. APL maakte zopas een verlies van 29 miljoen dollar voor het tweede kwartaal bekend, terwijl de schepen van die rederij op de belangrijkste routes wel voor 95% gevuld varen. De inkomsten uit de zeevrachten dekken dus nog altijd de kosten niet. De carriers moeten blijven inzetten op het drukken van de (slot)kosten en een verhoging van de tarieven. Dat laatste blijft moeizaam, want van de door de carriers gevraagde forse tariefverhoging tussen de Far East en Noord-Europa werd begin deze maand ondanks de goede beladingsgraad van de schepen op de spotmarkt maar 252 dollar/teu gerealiseerd.

De containerrederijen zullen pas uit de problemen geraken wanneer de overcapaciteit verdwijnt. Volgens de prognoses van Braemar ACM en Alphaliner zou dat in 2016 kunnen zijn. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat de rederijen de komende tijd geen grote orders meer plaatsen. Maar terwijl we dit schrijven, staat de Scorpio groep uit Monaco op het punt om bij Samsung schepen van 20.000 teu te bestellen met het oog op een lange-termijncharter aan MSC...