Koopjesjacht is weer open

Philippe Van Dooren

Philippe Van Dooren

Redacteur Flows.be

Het zal u misschien zijn opgevallen, maar de jongste weken zijn er aanzienlijk meer fusies en acquisities geweest dan de afgelopen jaren. Er is blijkbaar weer heel wat cash beschikbaar en het vertrouwen in de wereldeconomie groeit weer. Europa blijft echter nog wat achter.

Voor deze nieuwe golf van acquisities zijn er meerdere redenen. Een ervan is dat investeringsmaatschappijen die na het uitbreken van de crisis een aantal groepen ter hulp waren gesneld, nu overgaan tot het binnenrijven van de opbrengst. En er zijn in de transport en de logistiek groepen die weer over de middelen beschikken om de bedrijven die in de etalage worden geplaatst, over te nemen.

Opvallend is daarbij dat het geografische spectrum van de overnames breder is geworden. Er wordt weer wereldwijd gekocht, met dit verschil dat er minder gekeken wordt naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in internationale trafieken en meer naar dienstverleners die de lokale markten bedienen. Vooral in Azië en Latijns-Amerika lijkt dit het geval te zijn. Ook het feit dat de VS-economie opveert, maakt Amerikaanse logistieke bedrijven gegeerd.

In Europa is het beeld anders. Van een echt herstel van het vertrouwen is nog geen sprake. De fusies en acquisities lijken dan ook meer opportunistisch te zijn. Veel familiebedrijven waar er geen opvolgers zijn, hebben afgewacht tot de marktprijzen wat hersteld zijn om zich in de etalage te plaatsen. Maar er zullen ook meer structurele deals zijn, zeker in toekomstgerichte sectoren, zoals de e-commerce. En door de trend naar ‘near shoring’ zouden Europese bedrijven tevens kunnen uitkijken naar strategische aankopen in landen als Turkije en Marokko.