Kip heeft haar LNG-ei gelegd

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

Vloeibaar aardgas (LNG) wordt al enige tijd bestempeld als de brandstof van de toekomst voor de transportsector wegens goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel- of bunkerolie en voldoende voorradig. Overschakelen op LNG vergt echter ook aanpassingen omdat de opslag ervan meer plaats in beslag neemt en er uiteraard ook belangrijke veiligheidsaspecten zijn. Vervoerders die de overstap overwegen, vragen zich wel af of ze wel gemakkelijk zullen kunnen bijtanken en dan zitten we met de bekende kip-en-ei-problematiek : moeten er eerst carriers voor LNG kiezen en zullen de bunkerfaciliteiten dan volgen of is het andersom ?

Het ziet er naar uit dat de kip haar ei nu heeft gelegd. Vrachtwagens kunnen sinds kort aardgas tanken in Kallo en er zijn nog meerdere tankplaatsen in aanbouw. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft vorige vrijdag de bouw van een LNGbunkerstation voor de binnenvaart aangekondigd, dat begin 2016 operationeel zou zijn.

In de scheepvaart werden deze maand ook enkele belangrijke projecten aangekondigd, waarvan het belang niet onderschat mag worden. Voor de Zeebrugse haven is het alvast een pluim op de hoed dat het de uitvalsbasis wordt voor het eerste LNGbunkerschip dat NYK, GDF Suez en Mitsubishi in Zuid-Korea hebben besteld. De Antwerpse haven heeft voor een vergelijkbaar initiatief de Belgische rederij Exmar als partner ingeschakeld. De concurrentie zal echter niet uitblijven, want in Rotterdam wordt de nog jonge LNG Gate Terminal op de Maasvlakte uitgerust met een jetty waar LNG-bunkerschepen (van Shell) vanaf 2016 moeten kunnen laden. Het ijskoude LNG wordt de komende jaren nog een hot issue !