OPINIE: Hoera! Chaos!

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Ik beken. Dat er vandaag al beduidend minder verkeershinder is in Antwerpen door de Oosterweelwerkzaamheden dan gisteren, zint me niet. Want toen dacht ik: eindelijk chaos!

Voor u me verdenkt van een zonneslag of hersenverlamming: ik sta vaak genoeg zelf in een file om ze grondiger te haten dan de COVID-maatregelen. En dat wil wat zeggen. En toch: de chaos gisteren was wat mij betreft geen foute boel.

We zijn nu al een paar jaar aan het orakelen dat Oosterweel voor de mobiliteit in en rond Antwerpen een ware gesel zal zijn. Terwijl we gisteren pas voor de eerste keer écht lang aanschoven door die werkzaamheden. Iedereen die de heraanleg van de Ring meemaakte, had stilaan een déjà vu. Ook toen circuleerden de meest vreselijke doemscenario’s. We reden zelden vlotter rond Antwerpen dan in die periode.

Wake-upcall

Wie geloofde dat die déjà vu klopte, werd gisteren hopelijk een beetje wakker. Ondanks de grote, doordachte en uitstekende inspanningen van Lantis om vooraf te waarschuwen, lijkt het er op dat we steeds met zijn allen denken: het zal wel weer meevallen. Een beetje zoals de Belg voor elke regel wel een eigen interpretatie heeft.

De verkeersstrop van gisteren moet een wake-upcall zijn. Niet alleen voor de diehard-autorijders. Maar zeker ook voor alle spelers in de supplychain. Er is werk aan de winkel willen we het verkeersinfarct rond Antwerpen vermijden in de volgende fases van het Oosterweelproject.

Sterk

De haven van Antwerpen pronkt – méér dan terecht – met het feit dat in de onverwachte COVID-tijden alles operationeel bleef. Sterk werk. De crisis zou de positie van Antwerpen in de pikorde van de wereldhavens net kunnen versterken. Il faut-le-faire! Net daarom zou het zonde zijn dat een probleem dat we al vele jaren op ons zien afkomen, de boel wel zou verlammen.

We moeten aan de bak om veel meer te doen dan lippendienst bewijzen aan binnenvaart en spoor. Die sectoren hebben, vaak met recht en reden, het gevoel dat ze stiefmoederlijk worden behandeld bij havenbesturen, terminals én (vooral) de overheid. Hoe fel we overal ook horen preken over de modal shift.

Taskforce

De corona-taskforces hier en daar bewezen een uitstekend instrument te zijn om resultaat te boeken. In januari riep MSC-baas Marc Beerlandt nog op om een ‘Staten-Generaal’ in te richten rond mobiliteit. Tot nu toe met weinig succes. Bij deze een herhaling van die oproep. Noem het desnoods 'Task Force Mobility', als een hippere naam zou helpen. Of doop het desnoods zelfs de Corneelclub. Zo is die kwakkelmascotte nog ergens goed voor.

PS: Mijn excuses aan de lezer die verwachtte dat de titel 'Hoera! Chaos!' over de kwakkelende regeringsvorming zou gaan. De stilstand daar is niet meer grappig.