Geruchtenmolen over OOCL en Yang Ming draait extra rondjes

Stefan Verberckmoes

Het gonst in de media van geruchten over een nakende overname van OOCL en/of Yang Ming, maar beide carriers blijven de vaak tegenstrijdige berichten uiteraard naar goede gewoonte steevast ontkennen.

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Na de laatste consolidatieronde in de lijnvaart waarbij Cosco en China Shipping fuseerden, APL werd overgenomen door CMA CGM, Hanjin Shipping omviel, UASC straks met Hapag-Lloyd samengaat, Maersk Line de Duitse carrier Hamburg Süd koopt en de drie grote Japanse rederijen hun krachten in de containersector bundelen, neemt vrijwel iedereen aan dat de overgebleven kleinere ‘global carriers’ gedoemd zijn om te verdwijnen.

Door sommige media of consultants worden alle mogelijke scenario’s breed uitgesmeerd. Het Britse Drewry noemde OOCL begin deze week nog de ideale bruid voor CMA CGM, terwijl de Wall Street Journal en de Chinese zakenkrant Caixin deze week kopten dat Cosco een bod van meer dan 4 miljard dollar op OOCL heeft uitgebracht.

Een woordvoerder van OOCL heeft intussen ontkend iets te weten van een overnamebod op de rederij uit Hongkong of de overkoepelende holding OOIL en laat niet na op te merken dat de resultaten intussen gevoelig verbeterd zijn. OOCL behaalde in het verleden altijd betere marges dan het sectorgemiddelde, maar geraakte als gevolg van de lage zeevrachten in de tweede helft van vorig jaar toch ook in de rode cijfers. Nu de zeevrachten weer stijgen, zullen ook de financiële resultaten weer verbeteren.

De resultaten zijn niet de reden om te verkopen, maar mogelijk wel de schaalgrootte. Ook daarbij moet echter een kanttekening gemaakt worden, want OOCL neemt vanaf mei de op papier grootste containerschepen ter wereld in de vaart (21.100 teu) en profiteert al deels van schaalvoordelen door deelname in de nieuwe Ocean Alliance met CMA CGM, Cosco en Evergreen.

Een overname van OOCL zou passen in de politieke agenda om van Cosco de carrier van groot China te maken

Dat drie drie toekomstige partners als mogelijke overnemer genoemd worden is logisch, omdat zo’n transactie niet tot alliantieverschuivingen zou leiden. Bij een eventuele verkoop zou Cosco allicht de beste kansen maken gezien de goede connecties van de familie Tung (met 69% meerderheidsaandeelhouder van OOCL) en de Chinese overheid in Beijing. Door een overname van OOCL zou de Chinese rederij met een capaciteit van 2,2 miljoen teu net iets groter worden dan CMA CGM, de huidige nummer drie in de lijnvaart. Een dergelijke transactie zou ook passen in de politieke agenda om van Cosco de carrier van groot China te maken. OOCL en Evergreen worden immers niet toevallig lid van dezelfde alliantie als Cosco.

De Franse consultant Alphaliner verwacht niet dat Tung aandelen zal willen verkopen aan de huidige beurskoers, die de laatste weken nochtans fors gestegen is. Aan de huidige koers is OOCL bijna 3,2 miljard dollar waard, maar de reële boekwaarde bedraagt 4,69 miljard dollar. Een eventuele koper zal dus al minstens 4,7 miljard op tafel moeten leggen.

De Taiwanese carrier Yang Ming wordt met een vlootcapaciteit van 579.000 teu door sommigen ook te klein bevonden om nog te kunnen blijven meespelen als global carrier. Voorzitter Bronson Hsieh benadrukte gisteren op een persconferentie echter dat er geen plannen zijn om te fuseren met een andere carrier. Volgens hem heeft het verleden bewezen dat de meest rendabele carriers niet altijd ook de grootste zijn.

De eigen resultaten zijn echter niet zo goed, zoals onder andere bleek uit een vergelijking van de operationele marges van het derde kwartaal van vorig jaar. Yang Ming torst ook een zware schuldenlast. De Britse consultant Drewry is intussen zo ver gegaan om Yang Ming "de volgende Hanjin" te noemen.

Drewry deed dat omdat de Taiwanese carrier momenteel de slechtste balans van alle grote carriers moet voorleggen. Het is een vergelijking waarmee Yang Ming ongetwijfeld niet gelukkig zal zijn, gezien het feit dat dit klanten kan afschrikken. De Taiwanese carrier wordt wel gesteund door de Taiwanese overheid, die met een belang van ruim een derde overigens de grootste aandeelhouder is.