Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel

Philippe Van Dooren

Philippe Van Dooren

Redacteur Flows.be

In Frankrijk groeit het verzet tegen de Péage de Transit Poids Lourds, die wegvervoerders de ‘Ecotaxe light’ noemen. De kleine dissidente organisatie OTRE zegt acties te willen organiseren, en de grotere FNTR heeft de basis op 10 juli samengeroepen. Dan zal er gesproken worden over de middelen die ingezet moeten worden. Feit is dat de vervoerders zeggen dat zij elke vorm van nieuwe belastingsdruk zullen weigeren, omdat de sector het nu al zo extreem moeilijk heeft. Ze willen dat de Ecotaxe gewoon wordt afgeschaft. Ze zijn ook kwaad omdat blijkt dat de kaart van het wegennet dat belast zal worden, eigenlijk niet eens vastligt.

Een zuiver Franse aangelegenheid zou men kunnen denken. Dat is ook zo, maar het verzet van de wegvervoerders zou wel eens kunnen overwaaien naar ons land, waar in de loop van 2016 het rekeningrijden wordt ingevoerd.

Zoals de kaarten nu liggen, zou het voorbarig zijn om te stellen dat dat zeker het geval zal zijn. Niet alleen omdat de Belgische vervoerders minder snel op de barricades springen dan de Fransen, maar ook omdat 2016 hen nog zeer veraf lijkt. Ze zijn nu meer bezig met, van dag op dag, trachten te overleven.
Maar de dag dat de tarieven (eindelijk) gekend zijn, zouden de vervoerders ineens assertiever kunnen worden. Hoe hoog zullen ze zijn? Liggen ze laag, dan zullen ze ze aanvaarden... maar dan zal de heffing niet mobiliteitssturend zijn. Liggen ze hoog, dan zullen ze in opstand komen. Samen met de havens en de distributiecentra, die trafieken zullen mislopen ten voordele van onze noorderburen. Voor de toekomstige ministers dreigt de kilometerheffing een zeer giftig geschenk te worden.