2M lijkt goede zaak voor de Vlaamse havens

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

Na het Chinese veto tegen P3 werd er in heel wat containerhavens opgelucht ademgehaald. Door samen te werken zouden Maersk, MSC en CMA CGM immers heel wat overlappende havencombinaties in hun netwerk hebben kunnen wegwerken, wat zich voor bijna alle havens vertaalde in een kleiner aantal loops. In Rotterdam zouden de top-3 carriers bijvoorbeeld vier wekelijkse afvaarten naar het Verre Oosten blijven aanbieden, maar zou het wekelijkse aantal aanlopen van negen naar vier dalen. Antwerpen was een van de weinige havens die op extra verkeer van P3 mocht rekenen en rolde voor P3 al een rode loper uit aan het Deurganckdok. Quid nunc ?

Omdat Maersk en MSC nog geen vaarschema’s bekend hebben gemaakt, is hun havenkeuze nog niet in te schatten. Toch zien de zaken er goed uit, want als twee sterkste carriers in P3 konden zij de grootste stempel op de voorziene P3 rotaties drukken. Dat MSC verhuist naar het tijdok waar Maersk nu al behandeld wordt, kan hun samenwerking alleen maar faciliteren. Nu CMA CGM er niet langer bij is, vervalt ook de vraag om de Zeebrugse hub van die Franse carrier voldoende te bedienen.

Voor Zeebrugge dat twee Far East loops zou verliezen met P3, ontstaat nu ook een nieuwe situatie. Los van het feit of Maersk een dienst naar de kusthaven wil blijven sturen, stelt zich vooral de vraag met welke nieuwe partners CMA CGM in zee zal gaan. Indien de Fransen de logische keuze voor China Shipping en UASC zouden maken, krijgt Zeebrugge de kans om een nieuw sterk trio aan zich te binden. Ook China Shipping participeert immers al in een Zeebrugse containerterminal.