Yang Ming neemt nieuwbouw niet in eigendom

De Canadese rederij Seaspan en de Taiwanese carrier Yang Ming Marine Transport Corp hebben een akkoord bereikt over hun gezamenlijke nieuwbouwprogramma.

Yang Ming ziet af van de optie om eigenaar te worden van vijf van de tien eenheden van 14.066 teu die Seaspan bij Hyundai Heavy Industries (HHI) heeft besteld. De Taiwanezen zullen de vijf nieuwbouwschepen voor een periode van tien jaar huren met de optie om de charter daarna met nog eens twee jaar te verlengen.

Seaspan laat voor Yang Ming in totaal vijftien schepen van 14.066 teu bouwen. Voor de vijf eenheden die door de Taiwanese werf China Shipbuilding Corp (CSBC) geleverd zullen worden, werd nu ook afgesproken dat die boten voor tien jaar in charter voor Yang Ming zullen varen met de optie om er daarna nog eens twee jaar bij te doen.

De ‘YM Wish’ zal als eerste van de vijftien nieuwbouwschepen in februari 2015 in de vaart komen. De negen zusterschepen die HHI bouwt, zullen allemaal nog in 2015 in dienst komen met de ‘YM Warmth’ als laatste in november. De vijf eenheden die bij CSBC op stapel staan, volgen in 2016.

Yang Ming maakt deel uit van de CKYHE Alliance, waarvoor na de recente beslissing van “K” Line om schepen bij te bestellen, nu 42 eenheden van ca. 14.000 teu in aanbouw.

Ambitieus

Voor de Taiwanese carrier gaat het om een ambitieus nieuwbouwprogramma. De grootste schepen uit Yang Mings huidige vloot hebben een capaciteit van ‘slechts’ 8.200 tot 8.626 teu. De rederij staat momenteel op de veertiende plaats in de top-20 met een vlootcapaciteit van ruim 416.000 teu, waarvan 45% wordt ingecharterd.

Het nieuwbouwprogramma (224.646 slots) vertegenwoordigt 54% van de huidige capaciteit. Dat is het op één na hoogste percentage van alle top-20 carriers. Alleen UASC heeft in verhouding nog meer tonnage in aanbouw (89%).