Vidalies mengt zich (voorzichtig) in conflict Frans wegvervoer

Het conflict in het Franse wegvervoer slibt vast. De werkgevers hebben vandaag geweigerd om de onderhandelingen te hervatten. De staatssecretaris voor Transport reageerde door impliciet de kant van de chauffeurs te kiezen.

Het cabinet van staatssecretaris Alain Vidalies publiceerde een kort communiqué waarin hij "de weigering betreurt" van de werkgeversfederaties om deze donderdag morgen aan de onderhandelingstafel te gaan zitten. “In deze branche zijn de baremieke lonen de jongste twee jaren nochtans niet meer verhoogd geweest en sommige barema’s zijn nu lager dat het SMIC (het officiële minimumloon, red.),” stelt hij.

“De ondernemingen hebben bovendien genoten van aanzienlijke steunmaatregelen ter bevordering van de werkgelegenheid. De staatssecretaris meent dan ook dat de voorwaarden om te onderhandelen vervuld zijn”, zo wordt nog gesteld. Hiermee kiest de (socialistische) staatssecretaris de kant van de bonden.

Werkgevers

De werkgevers kaatsen de bal echter terug. “Tijdens de jongste paritaire gesprekken hebben wij onze voorstellen verbeterd. Tevens hebben wij voorgesteld om de onderhandelingen open te trekken en om bijvoorbeeld de verschillende beroepscategorieën te herzien of de opleidingsvoorwaarden aan te passen”, zeggen FNTR, TLF en Unostra in een gemeenschappelijk communiqué.

“Maar aangezien al onze voorstellen verworpen zijn, konden wij niet anders dan vast te stellen dat de onderhandelingen mislukt zijn”, stellen ze. Zonder positieve tegenvoorstellen van de bonden, had het geen zin had om donderdag terug aan de onderhandelingstafel te gaan zitten.”

Actie op de A1

Volgens de Franse pers hadden de bonden de reactie van de werkgevers niet voorzien. Hoe ze op hun weigering moeten reageren, weten ze vooralsnog niet. Ze kunnen een officiële tussenkomst van de staatssecretaris vragen – maar het is de vraag of hij zal doen – of hun acties die wat geluwd waren, hervatten.

Voorlopig zijn ze vandaag beperkt gebleven tot een ‘opération escargot’ (langzaam rijden) in de vroege ochtend op de A1 in de richting Parijs-Rijsel. Woensdag had een dergelijke actie al geleid tot grote vertragingen.

Frans wegvervoer kwijnt weg

De Franse vervoerders baseren zich op recente cijfers van het CNR (het observatorium van het wegvervoer) om hun argumenten kracht bij te zetten.

Zij stellen dat de loonkost van een Poolse of Slowaakse chauffeur de helft bedraagt van die van een Franse chauffeur: resp. 20.000 euro, 23.500 en 46.000 euro per jaar. Ook tegenover andere West-Europese landen is de balans negatief: een Spaanse chauffeur, bijvoorbeeld, zou 26.000 euro per jaar kosten en een (West)Duitse 42.000.

Ook wijzen ze erop dat er onder andere als gevolg van cabotagepraktijken van de Oost-Europese vervoerders (of filialen van West-Europese vervoerders) op 15 jaar tijd maar liefst 21.000 jobs zijn verloren gegaan.

Tevens is het marktaandeel van de Franse vervoerders in het grensoverschrijdend verkeer van en naar Frankrijk gedaald van 50% in 1999 tot minder dan 10% vandaag.