Verrassing in nieuwe netwerk van CMA CGM

De Franse rederij CMA CGM gaat na de opstart van de alliantie Ocean Three (O3) nog meer diensten op het Verre Oosten aanbieden, dan aanvankelijk voorzien.

Bij de aankondiging van de nieuwe alliantie van CMA CGM, China Shipping en UASC, zei de Franse partner dat er tussen het Verre Oosten en Noord-Europa zes wekelijkse lijndiensten zouden aangeboden worden: vier eigen loops van Ocean Three en de FAL15- FAL16-diensten als voortzetting van een slotakkoord met de Taiwanese rederij Evergreen, lid van de CKYHE Alliance.

Twee extra

Nu komen er ook nog de FAL11 en FAL12 bij. Dat zijn in praktijk de NE3- en NE7-loops van de CKYHE Alliance waarop ook de O3-partner China Shipping een allocatie heeft in het kader van een samenwerkingsakkoord met landgenoot Cosco.

CMA CGM zal dus uiteindelijk acht wekelijkse afvaarten tussen Noord-Europa en de Far East aanbieden: vier Ocean Three loops en nog eens vier van CKYHE. Die diensten gaan alle acht naar zowel Rotterdam als Hamburg. Shanghai en Ningbo zullen respectievelijk zeven en zes keer per week bediend worden.

Antwerpen

Voor de Belgische klanten van de Franse rederij betekent de toevoeging van de FAL11 en FAL12 dat er niet één aanloop per week in Antwerpen zal zijn (van de FAL2), maar drie. Dat is evenveel als het aantal aanlopen in Zeebrugge. Voor de diensten die naar de Scheldehaven komen, gaat het telkens om de laatste aanloop om te laden in Noord-Europa.

Via de FAL11 kan de rederij uit Marseille een bijkomende afvaart bieden uit de Noord-Chinese havens Dalian en Xingang naar Europa. De FAL12 laat CMA CGM toe om de Chinese haven Nansha rechtstreeks te bedienen.