Veertigvoeter valt klein uit in fraude met containergegevens

De gegevens op een container vervalsen met de bedoeling meer lading in een twintigvoeter te kunnen verschepen dan toegelaten. Het International Maritime Bureau kreeg er melding van en gelooft niet dat het om een alleenstaand geval gaat.

Het incident waarover het IMB bericht, betrof een container die op de deur met de verplichte data over gewicht, afmetingen en capaciteit van de laadkist een payload en inhoud vermeldde die perfect passen bij een veertigvoeter. Enig probleem was dat de deur gemonteerd was op een twintigvoeter.

Uit onderzoek bleek dat de deur herschilderd en met valse gegevens voorzien was geweest. De vervalsing werd vastgesteld toen de container in een haven in het Verre Oosten was aangekomen na een reis met vertrekpunt in het Midden-Oosten, maar wanneer en waar de ingreep gebeurde en door wie, is niet geweten.

Meer lading

De bedoeling laat zich wel raden: meer lading in de container kunnen verschepen zonder argwaan te wekken. Het IMB zegt geen weet te hebben van een ander soortgelijk voorval (vervalsing van het identificatienummer van de container komt wel vaker voor wanneer de laadkist gestolen werd).

De maritieme tak van de International Chamber of Commerce betwijfelt dat dit een geïsoleerd incident is en vraagt om andere gevallen te rapporteren om de aard en omvang van het fenomeen in kaart te brengen.

Het is het IMB daarbij vooral te doen om het feit dat ‘misdeclaration’ van het  gewicht van containers een ernstig gevaar kan betekenen voor schip en bemanning. “Overbelading blijft een factor die bijdraagt tot incidenten met containers die over boord slaan”, zegt de organisatie. Ze juicht dan ook de beslissing van het Maritime Safety Committee van IMO toe om de verificatie van het brutogewicht van containers verplicht te maken. Het IMB noemt dat “een stap vooruit” naar meer veiligheid in de containerlijnvaart.