Vals ebola-alarm op schip van Hartmann Project Lines

Het multipurpose schip ‘Atlantic Power’ van Hartmann Project Lines heeft vandaag (donderdag) met enige vertraging de Westerschelde mogen opvaren na een vals ebola-alarm.

Dat het schip werd tegengehouden, bewijst dat de Gemeenschappelijke Nautisch Beheer een duidelijk preventiebeleid voert. Via SafeSeaNet worden alle schepen geïdentificeerd die uit een risicogebied komen.

Dat was het geval voor de ‘Atlantic Power’ (ex 'Federal Power'), die onderweg was van de Nigeriaanse haven Onne naar Antwerpen. “Alle schepen die op de risicolijst komen, ontvangen een vragenlijst om te informeren naar o.a. de gezondheidstoestand van de bemanning”, zegt Antoine Vuylsteke als woordvoerder van het agentschap MDK (Maritieme Dienstverlening en Kust).

Quarantaine

Op basis van de antwoorden op die lijst wordt bepaald welke acties eventueel ondernomen worden. “Onze mensen worden daarbij niet rechtstreeks blootgesteld aan gevaar”, verzekert Vuylsteke. Bij aanwijzingen dat een bemanningslid met het ebola-virus besmet zou kunnen zijn, wordt het schip onmiddellijk in het ankergebied in quarantaine geplaatst.

Op de ‘Atlantic Power’ had een bemanningslid tijdens de northbound trip naar Europa koorts gemaakt. Na controle bleek het echter om een geval van malaria te gaan. De persoon in kwestie is intussen ook al aan de beterhand, zodat het schip uiteindelijk na enkele uren wachten de toelating kreeg om op te varen.