UASC en APL vallen op in nieuwe top-20

Bij een vergelijking van de huidige vlootcapaciteit van de twintig grootste containerrederijen met die van een jaar geleden, vallen vooral de evoluties bij UASC en APL op.

APL heeft het aantal slots in de loop van 2014 volgens cijfers uit de databank van het Franse Alphaliner met maar liefst 12% beperkt. De rederij uit Singapore nam weliswaar 83.000 nieuwbouwslots in de vloot op, maar heeft 155.000 teu aan ingehuurde capaciteit aan de eigenaars teruggeleverd.

In totaal zijn er drie rederijen die vorig jaar hun capaciteit vorig jaar hebben afgebouwd. Behalve APL waren dat Hanjin Shipping (-3%) en Hapag-Lloyd (-2%). Hoewel laatstgenoemde Duitse rederij door de integratie van het Chileense CSAV is opgerukt naar de vierde plaats in de top-20, is de huidige vloot nu iets kleiner dan de optelsom van wat de twee carriers begin 2014 in de vaart hadden.

Top-3

De top-3 is vorig jaar ongewijzigd gebleven met – in volgorde – Maersk Line, MSC en CMA CGM. De Deense marktleider heeft zijn koppositie zelfs nog verstevigd dankzij een capaciteitstoename van 12%. De vloot van MSC werd 7% groter en die van CMA CGM 9%. MSC maakt dit jaar wel een inhaalbeweging door dertig nieuwe containerschepen (samen 357.000 teu) in de vaart te brengen.

De groeikampioen van vorig jaar is duidelijk UASC. Die Arabische rederij breidde zijn capaciteit met een kwart uit en groeide daardoor nog sneller dan Wan Hai (+21%), Hamburg Süd (+18%), OOCL (+15%) en China Shipping (+14%). Ook bij Evergreen (+12%), Hyundai Merchant Marine (+12%) en MOL (+11%) was de capaciteitsuitbreiding groter dan het marktgemiddelde.

Top-20

De nieuwe top-20 ziet er bij het begin van het nieuwe jaar als volgt uit:

1. Maersk Line (2,89 miljoen teu)

2. MSC (2,54 miljoen teu)

3. CMA CGM (1,64 miljoen teu)

4. Hapag-Lloyd (980.300 teu)

5. Evergreen (945.400 teu)

6. Cosco (825.400 teu)

7. China Shipping (673.600 teu)

8. Hanjin (608.500 teu)

9. MOL (606.400 teu)

10. APL (562.300 teu)

11. Hamburg Süd (533,400 teu)

12. OOCL (527.200 teu)

13. NYK (495.400 teu)

14. Yang Ming (401.900 teu)

15. PIL (380.500 teu)

16. Hyundai MM (377.700 teu)

17. "K" Line (363.900 teu)

18. UASC (347.500 teu)

19. Zim (333.700 teu)

20. Wan Hai (200.400 teu)

(Bron: Alphaliner 1-1-2015)