Twee recordschepen voor Zeebrugge in januari

De 19.100 teu grote ‘CSCL Globe’ vertrekt op 5 december in Noord-China op maidentrip en wordt op 18 januari in Zeebrugge verwacht. Een week later is het nieuwste recordschip van UASC aan de beurt.

China Shipping en UASC gaan de capaciteit van hun gezamenlijke AEX1/AEC1 volgende maand gevoelig uitbreiden. De dienst wordt nu nog verzekerd door schepen met een capaciteit van 8.468 tot 10.036 teu en die worden vanaf volgende maand vervangen door schepen van 13.100 tot 19.100 teu.

De eerste daarvan is de ‘CSCL Globe’, die op papier het grootste containerschip ter wereld wordt. Aan boord kan 19.100 teu geladen worden, wanneer men in standaard containers rekent die elf hoog aan dek gestapeld worden. Het nieuwe recordschip gaat begin december laden in Qingdao, Shanghai, Ningbo, Yantian en Port Kelang.

Europese rotatie

Vanaf de maidentrip van de ‘CSCL Globe’ wordt het Europese vaarschema van de AEX1/AEC1 gewijzigd. Na een eerste aanloop van Felixstowe zullen de schepen niet langer doorvaren naar Hamburg, maar eerst nog in Rotterdam gaan lossen alvorens naar de Elbehaven te gaan. De aanloop van Zeebrugge komt na die van Hamburg. Voor de Noord-Duitse haven gaat het om een belangrijk record. De grootste containerschepen die daar nu komen, zijn CMA CGM's eenheden van 16.020 teu.

De afvaart van de ‘CSCL Globe’ zal een week later gevolgd worden door die van de 14.066 teu grote ‘Sahir’, een eerste nieuwbouwschip voor UASC uit een reeks van elf. Het tweede schip uit die reeks, de ‘Al Murabba’, zal al op 9 januari in Qingdao op maidentrip vertrekken. Het worden de grootste containerschepen in de vloot van de Arabische rederij tot april 2015, wanneer UASC met de 18.800 teu grote ‘Barzan’ een nieuw recordschip in de vaart neemt.

Wissel

Om de capaciteit van de AEX1/AEC1 snel te verhogen, worden er ook schepen gewisseld met de AEX7/AEC8-loop die Antwerpen aanloopt. De 13.100 teu grote ‘Al Qibla’ en ‘Al Riffa’ verhuizen naar de AEX1/AEC1 en worden in de AEX7/AEC8 vervangen door de ‘CSCL Zeebrugge’ en ‘CSCL Pusan’ van elk 9.580 teu. In het kader van de Ocean Three Alliance krijgt ook CMA CGM een allocatie op de door China Shipping en UASC verzekerde diensten. Cosco krijgt eveneens ruimte dankzij een akkoord met China Shipping.