Safmarine concentreert trafiek bij Steinweg

De Belgische rederij Safmarine MPV zal vanaf volgend jaar de schepen uit de Industry Service door Antwerp Steinweg Terminal (AST) laten behandelen.

AST behandelde op kaai 133 aan het Albertdok al enkele schepen van de Energy Service naar West-Afrika en krijgt er volgend jaar nu dus ook de Industry Service bij. Het eerste schip uit die dienst zal de ‘Safmarine Limpopo’ (foto) zijn, die volgens de laatste vaarschema’s op 1 februari in Antwerpen verwacht wordt. Het schip zal bij Steinweg laden voor Sao Tome, Malabo, Matadi (Boma), Douala, Soyo en Pointe Noire.

De schepen van de Industry Service werden tot nu toe door NHS behandeld aan het Churchilldok. De laatste schepen die daar beladen zullen worden, zijn de ‘Safmarine Sahara’ en ‘Safmarine Linyati’, die er op respectievelijk 23 december en 5 januari verwacht worden.

Safmarine MPV is een dochterrederij van de A.P. Møller Maersk groep, die multipurpose lijndiensten exploiteert vanuit Europa, de VS en Zuid-Afrika naar West-Afrika. De carrier zet daarvoor tonnage van 12.325 tot 18.000 dwt in.

ECO surcharge

Net als alle andere carriers zal Safmarine MPV vanaf 1 januari 2015 moeten voldoen aan de strengere zwavelnormen op de Noordzee. De rederij zal vanaf dan een ECO surcharge invoeren om de extra kosten voor het inslaan van zwavelarme bunkers door te rekenen. Het bedrag van die nieuwe toeslag wordt 50 euro per teu voor containers en 2,5 euro per freight-ton voor breakbulk.