Rotterdam reserveert ruimte voor offshore op Tweede Maasvlakte

Het 382 meter lange vaartuig ‘Pieter Schelte’ dat maar liefst 124 meter breed is, arriveerde gisteren om iets na twee uur ’s middags in de Rotterdamse haven.

Dit grootste schip ter wereld werd door de Zuid-Koreaanse werf Daewoo gebouwd voor het ontmantelen van olieplatformen en het leggen van pijpleidingen. Het zal de komende vier maanden op het binnenmeer van de Tweede Maasvlakte worden afgebouwd.

Er zullen onder andere 65 meter lange draagarmen worden gemonteerd. Bij de afwerking van het hefschip zijn 440 Nederlandse bedrijven betrokken. De spin off van de totale bouw van het schip voor het Nederlandse bedrijven wordt door het havenbestuur op 700 miljoen euro geschat.

Beleid

Deze grote klus past in het beleid van het Havenbedrijf Rotterdam om meer offshore-activiteiten aan te trekken. Ook op de Maasvlakte worden daar nieuwe haventerreinen voor ontwikkeld. De markten waarop gemikt wordt zijn de ontmanteling van olie- of gasplatformen, het faciliteren van de bouw van windparken, (de)mobilisatieprojecten en de vestiging van grootschalige maak- en assemblage-industrie.

De ‘Pieter Schelte’ is een schip van de Nederlands-Zwitserse rederij Allseas van de Nederlander Edward Heerema. Het kraanschip werd genoemd naar zijn vader ‘Pieter Schelte Heerema’ die het offshorebedrijf Heerema heeft opgericht. Die naamkeuze lokte in Nederland kritiek uit, omdat Pieter Schelte tijdens de Tweede Wereldoorlog jarenlang officier is geweest bij de Duitse Waffen-SS.

Na de afwerking van het hefschip kan het onmiddellijk aan de slag om op de Noordzee een oud olieplatform van Shell te gaan opruimen.