Poging om tijd te winnen werd ‘Rena’ fataal

Om de afspraak met de loods niet te missen koos de ‘Rena’ voor een koers die dichter bij het Astrolabe Reef lag. Maar of het schip op veilige afstand van het koraalrif bleef, werd niet gecontroleerd, zo zegt het eindrapport over die scheepsramp.

De ‘Rena’ was op weg van Napier naar Tauranga toen het in de vroege uren van 5 oktober 2011 volledig vastliep op het Astrolabe Reef, waar het 3.350 teu grote containerschip uiteindelijk in twee delen zou breken. Het door MSC gecharterde schip had bijna 1.400 containers aan boord. Het ongeval veroorzaakte de grootste olieramp in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland.

Slechte opvolging

De Nieuw-Zeelandse Transport Accident Investigation Commission heeft zopas haar eindrapport over de scheepsramp vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de beslissing om dichter bij Astrolabe Reef te gaan  varen– het schip had af te rekenen met een sterke tegenstroming – om tijdig bij het loodsstation van Tauranga te geraken de voornaamste oorzaak van het ongeval was.

Bij de berekening van de nieuwe koers hield de dienstdoende dekofficier onvoldoende rekening met mogelijke foutmarges en zijwaartse stroming. Bovendien hield op het kritieke ogenblik – de kapitein nam op dat moment over van zijn tweede officier - niemand de juiste positie van het schip precies in het oog.

Om kwart over twee was het te laat. De ‘Rena’ ramde op volle dienstsnelheid het koraalrif. Het werd al snel duidelijk dat het schip niet meer te redden viel: op 11 oktober werd de ‘Rena’ al als ‘total loss’ bestempeld.

Geen technisch defect

Van een technisch defect is geen sprake, zegt de onderzoekscommissie. Wat wel een rol speelde, was dat de bemanning niet de ‘standard good practices’ volgde voor het plannen en uitvoeren van de reis, voor de wachtdienst aan dek en voor de overdracht van het bevel over het schip.

Daarnaast was de ‘Rena’ geen schip met een vlekkeloos veiligheidsrapport, stipt de commissie nog aan. Er waren tijdens eerdere inspecties een aantal tekortkomingen aan licht gekomen en de interne procedures voor reisplanning en navigatie werden niet altijd secuur toegepast.