Oproep van Maersk wordt genegeerd

De topman van Maersk vindt dat er te veel containerschepen gebouwd worden. Zijn oproep om minder te bestellen valt volgens de Franse consultant Alphaliner echter in dovemansoren.

Volgens Nils Andersen leveren schepen maar een klein rendement op. Ze kosten veel en nemen snel in waarde af. Er wordt ook steeds meer nieuwe technologie ontwikkeld en toegepast, waardoor het gevaar vergroot dat schepen vroegtijdig verouderd zijn.

Maersk voert nu een politiek om nieuwe capaciteit pas zo laat mogelijk te bestellen. “Wij plaatsen geen speculatieve bestellingen wanneer de prijzen van de scheepswerven laag zijn”, aldus Andersen. Tijdens de opening van het Danish Maritime Forum riep hij andere rederijen op minder schepen te bestellen en verder vooruit in de tijd te kijken.

Ondanks Maersks waarschuwing dat de overcapaciteit niet zal verdwijnen zolang de grote carriers nieuwe tonnage blijven bestellen, wordt er nog volop onderhandeld tussen containerrederijen en scheepsbouwers over de bouw van nieuwe megaschepen.

Na de orders van “K” Line (5 x 13.870 teu) en Cosco (5 x 14.500 teu) van vorige maand, is het nu de beurt aan de leden van de G6 Alliance om een nieuwbouwprogramma uit te werken. De zes partners zijn van plan om gezamenlijk 24 eenheden van 18.000 teu of meer willen laten bouwen om zo op gelijke schaal te kunnen blijven concurreren met 2M en Ocean Three.

Lees ook: 10/10/2014 MOL wil schepen van 20.000 teu