Over de nieuwe ‘spitsere’ vorm van de trucks waren de Raad van Transportministers en de Europarlementariërs het grotendeels eens. Maar over de invoeringsdatum waren ze het oneens. Onder druk van de milieulobby wou het EP een snelle invoering. Liefst zouden ze al in 2017 toegelaten worden, zoals het oorspronkelijke plan van de Commissie voorzag. Onder druk van de constructeurs – en blijkbaar meer bepaald van Volvo Trucks en Renault Trucks – stelde de Raad voor om de invoeringsdatum te verschuiven naar 2025. Een truckcabine heeft immers een levenscyclus van ca. 15 jaar en dus een lange afschrijvingsperiode. Pas ingevoerde cabines zouden een te groot concurrentieel nadeel hebben, was de redenering.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.
PARTICULIER
€325,00€294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)