MSC vaart stipter

In augustus heeft de Deense consultant SeaIntel 11.031 scheepsreizen opgevolgd om na te gaan of de containerrederijen zich aan hun vaarschema’s houden.

Volgens SeaIntel kwam 71,1% van alle schepen op tijd aan. Dat dit percentage opnieuw gedaald is ten opzichte van juli (71,6%), heeft te maken met congestieproblemen in een aantal grote havens. Ook in de cijfers van september zullen wachttijden in Hongkong, Qingdao en Shanghai wellicht gereflecteerd worden in een groter aantal vertragingen. In Afrika is er het Ebola-effect dat de vaarschema's in de war stuurt.

De rederijen die het meest klokvast voeren, waren andermaal Maersk Line en Hamburg Süd met scores van respectievelijk 83,9% en 80,7%. Op de derde plaats volgt de Chileense rederij CSAV met 75,4%.

Acht rederijen hebben in augustus ondanks de congestie in een aantal grote havens toch aan hun stiptheid kunnen werken. De grootste verbetering (+3%) was er bij MSC. In de rangschikking van de meest betrouwbare top-20 carriers schuift de rederij uit Genève nu op naar de achtste plaats. In juli stond MSC nog op de dertiende plaats.

G6

Onderaan de rangschikking bengelen opnieuw leden van de G6 Alliance. Bij OOCL, Hyundai Merchant Marine, NYK en MOL komt minder dan 65% van de schepen op tijd aan. Vooral voor de Japanse rederijen vielen de scores in augustus tegen.

SeaIntel volgt niet alleen de schepen op. Op basis van gegevens van INTTRA bekijkt de consultant ook of de containers tijdig op hun eindbestemming arriveren. In augustus ging het om 3,3 miljoen containers, waarvan 55% op tijd werd afgeleverd. Die score is 2,4% beter dan de maand ervoor. In de trades over de Pacific en tussen Azië en het Middellandse Zeegebied wordt minder dan de helft van de containers op tijd afgeleverd.