MSC introduceert hub-concept in West-Afrika

De Zwitserse rederij MSC stuurt als eerste schepen van meer dan 6.000 teu naar West-Afrika. Omdat die te groot zijn voor de huidige aanloophavens, wordt Lomé volgende maand de enige West-Afrikaanse aanloophaven voor de Africa Express Service.

De Africa Express is een lijndienst tussen het Verre Oosten, Mauritius, en Zuid- en West-Afrika die MSC nog maar in april van dit jaar is begonnen als alternatief voor de vroegere verbinding met transhipment in Valencia. De wekelijkse lijndienst wordt nu nog verzekerd door elf panamax-schepen van 4.000 tot 4.250 teu die bijna allemaal aan relatief lage prijzen gehuurd konden worden. Ruim een half jaar na de start gaat MSC nu al over tot een upgrade van de vloot.

De rederij gaat tien schepen met een capaciteit van meer dan 6.000 teu inschakelen, die de grootste zijn die ooit op West-Afrika werden ingezet. Het eerste grotere schip wordt de gecharterde ‘DS National’ van 6.479 teu, die eerder nog onder de namen ‘CSAV Pirque’ (foto) en ‘Hyundai National’ heeft gevaren.

Lomé

Omdat dit soort schepen veel te groot is voor de huidige aanloophavens van de Africa Express (Tican in Lagos, San Pedro en Abidjan) introduceert MSC als eerste in West-Afrika het concept om via één hub te werken.

Dat wordt de Togolese haven Lomé, waar de rederij via Terminal Investment Limited (TIL) de eerste West-Afrikaanse containerterminal in gebruik neemt die dankzij een diepgang van 16,6 meter schepen tot 14.000 teu zal kunnen ontvangen. Wanneer de Lomé Container Terminal volledig klaar zal zijn, krijgt die dankzij de installatie van twaalf ultra large portaalkranen op een kaai van 1.050 meter lengte een jaarlijkse capaciteit van 2,2 miljoen teu.

Shuttles

De nieuwe rotatie (vanaf 14 november) omvat Aziatische aanlopen in Shanghai, Ningbo, Nansha, Chiwan en Singapore. Daar wordt geladen voor Port Louis, Kaapstad en Lomé. Op de terugweg naar China wordt nog gestopt in Ngqura en opnieuw Singapore.

Vanuit de nieuwe West-Afrikaanse hub zal MSC zeven feederdiensten naar de andere belangrijke havens in de range starten. Er komen shuttles vanuit Lomé naar Tincan Island (Lagos), Cotonou, Libreville, Douala en Takoradi. De havens van Tema en Abidjan zullen door dezelfde feederdienst aangelopen worden. Hetzelfde geldt voor de risicohavens (ebola) Freetown en Monrovia.