MOL wil schepen van 20.000 teu

De Japanse rederij MOL heeft een aantal werven gepolst voor de bouw van vier schepen van 20.000 teu. Volgens DNV GL is het niet evident om nog grotere tonnage te laten bouwen.

In navolging van 2M en Ocean Three wil ook de G6 Alliance in de toekomst schepen van 18.000 teu of meer kunnen inzetten. Volgens het Noorse Tradewinds zouden MOL en OOCL voor de eerste twaalf megaschepen zorgen.

OOCL dat in het verleden veel zaken deed met Samsung Heavy Industries, heeft offertes gevraagd voor de bouw van acht eenheden van 18.000 teu, die de rederij uit Hongkong zelf zou bestellen. De Japanse alliantiepartner MOL zou gaan voor vier eenheden van 20.000 teu op charterbasis. De grootste schepen die nu al in G6-diensten varen, hebben een capaciteit van 14.000 teu (foto).

24.000 teu

Technisch gezien is het ook mogelijk om schepen van 24.000 teu te bouwen, die 430 meter lang en 64 meter breed zouden worden. De classificatiemaatschappij DNV GL heeft wel bedenkingen bij de bouw van dergelijke mammoetschepen. Zo zou het staal bijzonder dik moeten zijn om de sterkte van de containerreus te garanderen, wat de scheepswerven voor grote uitdagingen zou plaatsen.

Ook aan boord wordt het opletten, want in de ruimen zouden de containers dan twaalf hoog gestapeld worden. Het gewicht van de bovenste containers zou dus beperkt en gecontroleerd moeten worden om te vermijden dat de onderste container onder al het gewicht zou bezwijken.

DNV GL merkt tenslotte op dat de inzet van enorme containerreuzen weliswaar de slotkost van de rederijen doet dalen, maar anderzijds duurdere infrastructuur noodzakelijk maakt. Terminals en havens zouden opnieuw moeten investeren in de installatie van nog grotere (en dus zwaardere) portaalkranen, diepere kades en er zouden nog grotere zwaaicirkels moeten worden voorzien.