Meer plastische chirurgie voor CMA CGM

Een ‘nose job’ (neuscorrectie) heet het in het jargon. CMA CGM heeft er al vijftien achter de rug en heeft zonet besloten om er nog tien extra te laten uitvoeren.

Bij een ‘nose job’ wordt de bulb van een containerschip onderaan de voorsteven verwijderd en vervangen door een nieuw exemplaar. De vorm van de bulb beïnvloedt in belangrijke mate de waterweerstand wanneer een schip door de goven klieft.

CMA CGM liet al vijftien neuscorrecties uitvoeren op schepen van 5.770 teu, 8.488 teu en 9.415 teu, omdat die destijds ontworpen en gebouwd werden voor een dienstsnelheid van 24 knopen. Nu de Franse rederij aan ‘slow steaming’ doet en de gemiddelde snelheid tussen de zestien en achttien knopen schommelt, kan een kleinere bulb de hydronamische efficiëntie verhogen. Alle schepen die vanaf dit jaar voor CMA CGM gebouwd worden, krijgen automatisch een voor 'slow steaming' geoptimaliseerde bulb.

Week

Voor een ‘nose job’ moet een schip maar een week het droogdok in. Ook andere rederijen lieten al dergelijke verbouwingen uitvoeren bij Chinese werven omdat het brandstofverbruik daarna daalt en de ombouw relatief snel terugverdiend wordt.

CMA CGM zegt dat het ‘retrofitten’ van schepen niet alleen bedoeld is om te besparen op bunkers, maar ook kadert in het streven om de uitstoot van CO2 per teu-kilometer tussen 2005 en 2015 te halveren. De Franse rederij zit een jaar voor het streefjaar naar eigen zeggen al op -40% nu.