Maersk-dochter wint juridische slag om Moin

Het hooggerechtshof van Costa Rica heeft bevestigd dat de Maersk-dochter APM Terminals (APMT) de concessionaris is en blijft van de nog te bouwen Moin Container Terminal in Puerto Limon.

APMT ondertekende ruim drie jaar geleden al de concessieovereenkomst met de Costa Ricaanse regering om de Moin Container Terminal te bouwen en gedurende een periode van 33 jaar te exploiteren. De opdracht voor de aanleg van de terminal werd in oktober vorig jaar toegekend aan een consortium van Van Oord en Bam International.

Dat de werken nog niet van start gingen, heeft te maken met protest van de vakbonden van locale havenarbeiders. Zij vinden dat APM Terminals een quasi monopolie inzake goederenbehandeling in Costa Rica krijgt en tekenden beroep aan tegen de concessie. Het Hooggerechtshof heeft dat beroep nu verworpen.

Hub

De nieuwe Moin Container Terminal mikt niet alleen op de locale fruitexport in reefercontainers, maar wil ook een hub voor Centraal-Amerika worden. De terminal zal uitgerust worden met negen grote portaalkranen om de nieuwe generatie neopanamax-schepen (tot 13.500 teu) en hun transshipmentlading te kunnen behandelen.

De 80 ha grote containerhaven komt op een stuk land dat op zee gewonnen wordt. De voorziene kaailengte bedraagt 1.500 meter. Om de terminal te beschermen tegen hoge golven uit de Atlantische Oceaan, zal er een 2,2 kilometer lange dam worden gebouwd.