Flows Event: Lijnvaart geraakt niet uit vicieuze cirkel

Ondanks de overcapaciteit zullen de rederijen grotere schepen blijven bestellen om hun slotkosten te drukken. Dat bleek gisteren uit de presentaties op het eerste Flows Event "Container Trends 2015".

Vincent Clerc (foto), Chief Trade & Marketing Officer van Maersk Line, maakt zich geen illusies. De tarieven worden door de markt bepaald en zullen blijven dalen omdat er teveel capaciteit in de vaart is. Alle carriers worden echter gedwongen om mee te gaan in de schaalvergroting, wat betekent dat Maersk heeft leren leven met continue overcapaciteit.

De enige manier om winstgevend te blijven, is te snijden in de kosten. Bij Maersk Line deed men dat o.a. door netwerkoptimalisatie: verlieslatende diensten als de Andean Service (westkust Zuid-Amerika) of AE9-loop (Verre Oosten) werden gestaakt. De rederij verminderde zijn capaciteit met 2% (inclusief effect van slow steaming) en vervoert nu 10% meer lading. De hogere vullingsgraad voor de schepen verklaart mede de uitstekende cijfers waarmee de Denen deze week konden uitpakken.

Cascade

Zelf is Maersk Line niet van plan om voorlopig grotere schepen te bestellen dan zijn Triple E’s.

Frank Smet, lid van de executive board van Hamburg Süd, zei dat er bij hen ook geen plannen zijn om grotere eenheden te bestellen dan 9.600 teu, omdat de Zuid-Amerikaanse havens geen grotere schepen kunnen ontvangen. Hij gaf ook aan dat er veel schepen van oostwest-routes naar Latijns Amerika zijn doorgeschoven, wat daar tot overcapaciteit en tariefvolatiliteit heeft geleid. Een verdere cascade van tonnage lijkt echter niet meer mogelijk omdat de havens dat niet aankunnen.

Lars Jensen, CEO van de Deense consultant SeaIntel, gelooft net als Clerc dat de vicieuze cirkel van overcapaciteit in de sector niet doorbrokken kan worden. De druk op de rederijen wordt volgens hem zo groot dat het vanaf 2016 een strijd om te overleven wordt. Het kan volgens hem niet anders dan dat er dan “gedwongen huwelijken” zullen komen, waarbij het aantal global carriers zal afnemen. Jensen sluit ook nieuwe wijzigingen in de samenstelling van de vier mega-allianties (2M, Ocean Three, CKYHE en G6) niet uit.

Verladers

Tijdens "Container Trends 2015" was er ook aandacht voor de gevolgen van de strategische keuzes van de rederijen voor de verladers: langere transittijden, het overslaan van afvaarten e.d.

Geert De Wilde, CEO van SDV Benelux, merkte op dat de aanwezige carriers het in hun presentaties bijna uitsluitend over kosten hadden, waarbij het woord ‘customer’ nooit viel. Filip Degroote, transportation director EMEA en ANZ van Stanley Black & Decker gaf toe dat het overslaan van afvaarten – zelfs indien dit een maand van tevoren verwittigd wordt – de supply chain verstoort, waarbij er soms naar luchtvracht gegrepen moet worden. Hij vroeg de carriers vooral om werk te maken van een track & tracing-systeem voor de inhoud van containers.

Klik hier voor een uitgebreid fotoverslag van het eerste Flows Event.