Jost Group wil inzetten op trucks op aardgas

Jost Group wil tegen het einde van 2015 tweehonderd trekkers op aardgas in zijn vloot hebben. Die investering zal echter afhangen van de resultaten van de tests die de Belgisch-Luxemburgse transport- en logistiekgroep momenteel uitvoert.

De motivatie om in te zetten op trucks op aardgas is dubbel. Enerzijds wil de groep in het kader van haar ‘Lean & Green’-engagement haar CO2-emissies fors verminderen, en anderzijds wil zij op vraag van de supermarktenketen Carrefour geluidsarmere voertuigen inzetten.

Eerder dit jaar heeft Jost 131 Iveco Stralis-trekkers in gebruik genomen, hoofzakelijk bedoeld voor het vervoer naar grootwarenhuizen. Eén daarvan is een Stralis trekker 330 pk op CNG (gecomprimeerd aardgas).

Kip en ei

In het zware trucksegment kan Iveco trekkers leveren op LNG of CNG. “Hoewel  de trend zeer duidelijk in de richting van LNG gaat, testen wij nu voertuigen op CNG, omdat vloeibaar aardgas niet voldoende beschikbaar is, in tegenstelling tot CNG, dat wat ruimer verspreid is,” aldus Véronique Hustin, de woordvoerster van Jost Group. “Het is dus een kip- en eiverhaal.”

Daarom wordt naast de Iveco Stralis Natural Power op CNG ook een Mercedes-Benz ‘dual fuel’–trekker (diesel/CNG) getest. De eerste wordt in distributie ingezet, omdat de reikwijdte beperkt is tot 350 km, terwijl de tweede in het internationale vervoer kan worden ingezet.

Om zuiver op aardgas op lange afstanden te kunnen rijden, is vloeibaar aardgas (LNG) nodig. Dan wordt de actieradius vergroot tot duizend kilometer of meer. In België zijn er nog maar twee stations waar LNG kan worden getankt (in Kallo en in Veurne). “CNG is daarentegen ruimer beschikbaar. Wij gebruiken hiervoor een tankstation in Kontich, dat nabij het logistieke centrum van Carrefour is gelegen.”

Verschillende factoren

“Afhankelijk van de resultaten van de tests met deze twee vrachtwagens, zullen wij beslissen of wij ons plan om tegen eind volgend jaar tweehonderd trekkers op aardgas in onze vloot te hebben, kunnen doorvoeren,” aldus Hustin. Daarbij zullen, naast de beschikbaarheid van de brandstof, ook andere factoren meespelen, zoals de kosten en de taksen in het buitenland. Het is immers de bedoeling om de trekkers op aardgas vooral internationaal in te zetten, aldus de woordvoerster.

Daarom lijkt de optie ‘dual fuel’ waarschijnlijk de meest interessante. “Maar een formele beslissing over deze investering is nog niet gevallen. Wij moeten eerst over meer gegevens beschikken,” benadrukt Hustin.

Indien deze investering gebeurt, dan wordt overwogen om ook te investeren in een eigen aardgasstation, waarschijnlijk in Herstal. “Maar ook hierover is nog geen beslissing gevallen,” klinkt het.

Stille trucks

“Oorspronkelijk paste onze belangstelling voor trucks op aardgas in het kader van ons ‘Lean & Green’-programma (red.: dat een reductie van de CO2-uitstoot in de transport- en logistieke activiteiten met minstens 20 % binnen een periode van vijf jaar beoogt). Maar ook het feit dat deze motoren stiller zijn, speelt mee,” aldus Hustin.

Daarbij speelt Carrefour, een van de grootste klanten van Jost Group (via de overname van Weerts Transport in 2008, die zelf eerder Supertransport had overgenomen). Deze activiteit vertegenwoordigt een transportvolume in de orde van 400 tot 600 transporten/dag voor de zuiver nationale leveringen aan hun winkels in België.

Carrefour wil immers de geluidsemissies bij de belevering van zijn supermarkten verminderen. Dat komt o.a. omdat in sommige wijken omwonenden klagen over lawaaioverlast.

PIEK-project

“Wij werken in partnership met Carrefour aan het probleem. Zo investeren zij in hun infrastructuur, zoals een betere toegankelijkheid, stillere loskades, betere verlichting om bij stilstand de motor van de truck niet meer te laten draaien, e.d.m.,” aldus Hustin.

Jost, van zijn kant, is toegetreden tot het ‘PIEK’-project. Naast de Stralis CNG-trekker is geïnvesteerd in stillere opleggers. Tevens worden toestellen voor goederenbehandeling gebruikt die conform aan deze norm zijn.

In deze context leverde Schmitz Cargobull koelopleggers voorzien van het PIEK-certificaat voor de volledige opbouw, inclusief meegeleverde laadklep. De voertuigen zijn voorzien van een duurzame, geluiddempende antislipbodem (ontwikkeld door de constructeur), zodat er snel en gemakkelijk geladen en gelost kan worden in gebieden waar de PIEK voorwaarden van kracht zijn.

Stille koelagregaat

Tevens heeft Jost Groep tevens als eerste in België gekozen voor de Thermo King SLXe Whisper Pro, de stilste koeleenheid op diesel op de markt. Dankzij de GPS-technologie schakelt de unit automatisch naar de stille modus wanneer het voertuig een PIEK-zone binnenrijdt en blijft met geluid onder de 60 dBa.

Volgens Gradius, de verdeler van Thermo King in België, is dankzij deze eigenschappen, de PIEK-gecertificeerde unit “de beste oplossing voor nachtelijke leveringen in de distributiesector”.