H&S Containerline start nieuwe spoordienst ‘Alsace Rotterdam Express’

De Black Forest Express tussen Rotterdam en Kehl, die H&S Containerline sinds 2013 in samenwerking met het Zwitserse IMS Rail aanbood, werd midden december stopgezet. Tweemaal per week werden daarmee telkens 34 teu in beide richtingen vervoerd.

De nieuwe Alsace Rotterdam Express biedt H&S aan in samenwerking met European Gateway Services (EGS), een onderdeel van de Nederlandse terminaloperator ECT. In de haven van Rotterdam worden de Delta Terminal en de Euromax Terminal bediend. In een eerste fase worden twee vertrekken in elke richting aangeboden. Bedoeling is de frequentie op korte termijn op te trekken naar drie of vier vertrekken per week. Er worden telkens 90 teu vervoerd.

De nieuwe verbinding is een aanvulling op de bestaande dienst die BCA in samenwerking met de Ter Haak Group sinds 2011 aanbieden tussen Rotterdam en Straatsburg a rato van drie roundtrips per week.

Alsace-Hollande Express

De onlangs voor januari 2015 door Danser aangekondigde Alsace – Hollande Express maakt eigenlijk gebruik van deze zelfde verbinding, aldus H&S Containerline. Danser zal daarvoor containers boeken op het gedeelte van de trein dat voorbehouden is voor EGS. Danser en EGS zijn al langer partners voor andere diensten.

Lyon

Ook de eerder deze maand aangekondigde spoorverbindingen van BCA en Naviland tussen Rotterdam en Lyon maken gebruik van de spoorverbindingen  tussen Rotterdam en Straatsburg die zowel BCA als H&S Containerline aanbieden. Vanaf Straatsburg pikken ze aan op de bestaande spoorverbinding naar Lyon die 100% door Naviland wordt uitgebaat. Volgens Bastian Maik, general manager van H&S Container Line, is er in ieder geval geen rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Lyon.

Maik gaat er prat op dat H&S Container Line de enige operator  is op de relatie met de regio Alsace/Zwarte Woud, die vanaf 2015 naast vijf treinvertrekken per week tussen Straatsburg en Antwerpen/Zeebrugge en twee tussen Straatsburg/Kehl en Rotterdam, ook nog eens drie vertrekken per week per binnenschip tussen Straatsburg/Kehl en Antwerpen en twee tussen Straatsburg/Kehl en Rotterdam aanbiedt. Zowel de spoor- als de bargediensten worden met eigen materieel uitgevoerd.

H&S Containerline maakt samen met Haeger & Schmidt International (Duisburg) en het Antwerpse RKE sinds begin 2013 deel uit van de Oostenrijkse Felbermayr Group.