Hanjin Shipping (eindelijk) uit het rood

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping heeft voor het eerst sinds eind 2010 nog eens een winstgevend kwartaal achter de rug.

Dankzij een besparingsprogramma kon het derde kwartaal met een winst van 37,7 miljoen dollar afgesloten worden. Het resultaat voor de eerste negen maanden van dit jaar is een verlies van 364,25 miljoen dollar.

Hanjin klimt uit de rode cijfers ondanks het feit dat de omzet van de lijnvaartdivisie met 12,1% gedaald is omdat de rederij heel wat schepen heeft laten slopen. De rederij profiteerde vooral van de gunstige koers van de won ten opzichte van de dollar en het derde kwartaal is traditiegetrouw ook altijd het beste.  

Korean Air

De Zuid-Koreaanse carrier kon de voorbije jaren het hoofd boven water dankzij extra kapitaal van Korean Air, dat intussen de grootste aandeelhouder is geworden. Om aan vers geld te geraken werd ook een deel van de bulkvloot overgelaten aan een nieuwe joint venture met Hahn & Co waarin Hanjin minderheidsaandeelhouder is. De containerdiensten werden in het tweede kwartaal van dit jaar al terug rendabel.

De rederij is hoopvol gestemd over de toekomst omdat de Amerikaanse economie weer groeit, waardoor zowel het ladingaanbod als de tarieven op de trans-Pacific kunnen stijgen. Ook de daling van de olieprijzen heeft een impact op de uitgaven van Hanjin. De rederij zegt verder kosten te zullen blijven drukken waar mogelijk.