Hanjin overweegt inzet van schepen van 20.000 teu

Na MOL en Evergreen interesseert zich ook Hanjin Shipping nu voor containerschepen met een capaciteit van 18.000 of 20.000 teu.

Dat bevestigde Sung-Young Kim, algemeen directeur van het Europese hoofdkantoor van Hanjin Shipping in Hamburg, aan Flows. Volgens hem gaat het voorlopig om een denkoefening. “We zijn in functie van de kosten en de efficiëntie aan het bekijken welke scheepsgrootte voor ons optimaal is. Nog niet alle havens kunnen schepen van 20.000 teu ontvangen, maar de schaalvoordelen zijn wel enorm groot.”

Voorlopig is er nog geen sprake van concrete onderhandelingen met werven. De grotere containerreuzen zouden ingezet worden tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, waar de Zuid-Koreaanse rederij nu tonnage van 7.471 tot 13.102 teu inzet. Hanjin is op dit vaargebied lid van de CKYHE Alliance.

Upgrade

Dit jaar nemen de alliantiepartners “K” Line en Yang Ming nieuwe tonnage in de vaart. De eerste nieuwbouw van Yang Ming, de ‘YM Wish’ van 14.080 teu, zou volgende maand door Hyundai Heavy Industries opgeleverd moeten worden en is a priori bestemd voor de NE7-dienst die Xiamen, Nansha, Hongkong, Yantian en Singapore met Hamburg, Rotterdam, Felixstowe en Antwerpen verbindt.

De NE7 wordt nu verzekerd met schepen van 8.452 tot 9.592 teu en wordt na de upgrade met schepen van 13.000 tot 14.000 teu in principe een loop die door schepen van Yangming en Cosco verzorgd zal worden. Yangming en “K” Line hebben nog voldoende nieuwe schepen in aanbouw om nadien ook de bestande vloot van de NE2 loop te vervangen. Ook die dienst loopt Antwerpen aan.

Kantoren

Sung-Young Kim was te gast in Antwerpen naar aanleiding van de opening van nieuwe kantoren. Het Belgische rederijkantoor verhuisde op 15 december van de vroegere locatie in de Antwerp Tower aan De Keyserlei naar een nieuw gebouw aan de Noorderplaats (achter het Havenhuis).

“We moesten verhuizen omdat de Antwerp Tower verkocht was”, legt Rene Mertens, directeur van het Belgische kantoor, uit. “Dat de huurkosten van de nieuwe kantoren 30% lager zijn, is mooi meegenomen.”

Antwerpen

Hanjin was in de Antwerpse haven vorig jaar goed voor een trafiek van 110.000 teu. Ondanks de stopzetting van de trans-Atlantische dienst was dat een stijging van 20% omdat de allocaties werden vergroot. Voor dit jaar mikt Jung-mo Koo die bij Hanjin verantwoordelijk is voor de Benelux, op een groei van ruim 9% voor de export en 4,4% voor de import.

De trans-Atlantische verbinding werd eind april 2014 stopgezet omdat ze verlieslatend was. “We hebben besloten om ons alleen te richten om trades waar we geld verdienen”, zegt Kim. Een terugkeer naar de North Atlantic is volgens hem voorlopig zeker niet aan de orde.