Grote verschillen in rendabiliteit van carriers

Uit een analyse die de Franse databank Alphaliner op basis van de resultaten van zeventien grote containerrederijen maakte, blijkt dat de gemiddelde marge in de lijnvaartsector in de eerste jaarhelft nog altijd negatief was.

Slechts zes van de zeventien carriers realiseerden een bedrijfswinst. De gemiddelde marge bedroeg -0,5%, wat opmerkelijk beter is dan de -2,3% uit het eerste semester van 2013.

De verschillen tussen de rederijen zijn echter zeer groot. Zo laten Maersk Line en CMA CGM de anderen ver achter zich met positieve marges van respectievelijk 7,3% en 4,8%. Maersks resultaat van 978 miljoen dollar staat in schril contrast met de verliezen die elf grote carriers geleden hebben. Ook een kleinere regionale carrier als Wan Hai deed het opvallend goed (+6,6%).

CSAV deed het met een negatief rendement van 7,4% het slechtst. Daarna volgden China Shipping Container Lines en Yang Ming Line met respectievelijk -3,4% en 3,2%. Die percentages zijn wel al minder dramatisch dan hun -8% en -9,3% van vorig jaar.

Niet alle rederijen splitsen hun cijfers ook per kwartaal op, maar uit de resultaten van de vijftien carriers die dat wel deden, blijkt dat de gemiddelde marge in de periode van april tot juni weer lichtjes positief was. Alphaliner schrijft dit vooral toe aan grotere volumes (+5,7%) en lagere bunkerkosten.