Geschil tussen reder en werf houdt palletschip op het droge

Blue Line Logistics en de Nieuwe Scheldewerven zijn verwikkeld geraakt in een twist over facturen die de oplevering van de tweede ‘pallet shuttle barge’ in de weg staat. Het is wachten op de uitspraak van de rechter in kortgeding.

Eind juni werd bij de Nieuwe Scheldewerven (NSW)  in Rupelmonde het eerste exemplaar van de ‘pallet shuttle barge’ (PSB) te water gelaten. Met dit nieuw type binnenschip – een catamaran die uitgerust is met een eigen kraan en 300 ton kan laden - wil Blue Line Logistics het vervoer van goederen op pallet en in bigbags over het water een nieuwe dimensie geven. Reder Antoon Van Coillie koestert grootse plannen. Hij wil op termijn enkele tientallen PSB’s in de  vaart brengen.

Het eerste schip – de ‘Zulu 01’ - is sinds eind augustus operationeel. Maar bij de oplevering van de ‘Zulu 02’ kwam er een kink in de kabel. Rederij en scheepswerf zijn het oneens over de facturatie van de uitgevoerde werken. Blijkbaar liet NSW eerst beslag leggen op het schip. Dat beslag zou intussen gelicht zijn, maar daarmee is de juridische kous schijnbaar nog niet af.

Kortgeding

Antoon Van Coillie spreekt van “facturen voor vermeende meerwerk” en verwijt de werf “praktijken uit andere tijden”. Hij wacht nu op de uitspraak van de rechter in kortgeding om de ‘Zulu 02’ vrij te krijgen.

Bij NSW gaat directeur Emiel Lemmens liever niet in op de zaak, nu die voor het gerecht aanhangig gemaakt is. Hij bevestigt wel dat er onenigheid bestaat over de te betalen bedragen. Lemmens sprak de hoop uit dat beide partijen alsnog tot een minnelijke schikking kunnen komen.

Van Coillie lijkt niet meteen bereid daar op in te gaan. Hij zegt zich niet te willen afleiden van zijn project door een “akkefietje” en uit te kijken naar een andere werf voor de bouw van de volgende eenheden uit de PSB-reeks.