Volvo centraliseert nog meer onderdelendistributie in Gent

Het Centrale Distributie Center van Volvo in Gent wordt ook het wereldwijd verdeelpunt voor onderdelen van Volvo Construction Equipment (VCE). Voor de cross-dock activiteiten kiest de Zweedse groep voor outsourcing.

Gent is bij Volvo al langer de belangrijkste draaischijf voor de wereldwijde onderdelendistributie. Het vroegere Volvo Parts krijgt er nu naast de onderdelen voor vrachtwagens, bussen en buitenboordmotoren van het merk ook die voor graafmachines en wielladers bij.

Dat betekent dat Gent zal instaan voor de verdeling van het volledige Volvo-assortiment. Het huidige centraal distributiecentrum van Volvo Construction Equipment (VCE) in Zweden wordt een steunmagazijn van Gent, dat zelf ook dienst doet als satelliet magazijn voor de Europese distributie van onderdelen van Renault Trucks.

Om de VCE-volumes op te vangen is in Gent al gestart met de uitbreiding van het centraal magazijn (foto). Dat wordt op de eigen terreinen van Volvo Trucks in Oostakker met 12.000 m² magazijnruimte en 5.000 m² shelteroppervlakte vergroot. Tegen eind volgend jaar moeten ook alle aanpassingen in de andere Europese distributiecentra gerealiseerd zijn. Hoeveel de investering in Gent bedraagt, wordt niet gezegd, maar de ingreep past naar verluidt in een ruimer programma ten belope van zowat 500 miljoen euro.

“De uitbreiding draagt opnieuw bij tot de verankering van de Gentse activiteiten in de Volvo-organisatie”, zegt Johan Kersters, managing director van Volvo Group Belgium. Hij verwijst daarbij ook naar de beslissing om van de Gentse vrachtwagenfabriek de vestiging voor hoogvolumeproductie van zware trucks te maken.

Outsourcing cross-dock

Volvo streeft op die manier een lagere kost en een hogere efficiëntie in zijn logistiek na. De beslissing past ook in de klemtoon die Volvo wil leggen op “die activiteiten die tot de core business behoren”. Non-core activiteiten wil de groep uitbesteden aan externe dienstverleners.

Op logistiek vlak gaat het in het bijzonder om “de terminal- en cross-dockactiviteiten in Zweden, België, Polen en Frankrijk”. Ook in Gent zullen de cross-dock operaties het voorwerp uitmaken van outsourcing. Alvast een deel van het personeel dat bij die bedrijvigheid komt kijken, zou zijn weg kunnen vinden naar de naar schatting 120 banen voor arbeiders en 20 voor bedienden die de uitbreiding van het distributiecentrum zal scheppen.

Op zijn site in Gent heeft Volvo ongeveer 3.500 mensen in dienst.