Frankrijk test nieuw systeem van last mile-logistiek in ruraal gebied

Geodis en haar pakjesbedrijf France Express hebben in samenwerking met SNCF een proefproject opgestart voor ‘last mile’-logistiek in rurale gebieden. Er wordt een system van ophaal- en afleverpunten in zgn. TER-treinstations opgezet.

Het systeem wordt uitgetest in twee stations van de regio Limousin, Limousin de Bellac en Le Dorat. Het is gebaseerd op de afhaalpunten in krantenwinkels, tankstations, e.d.m. die in steden en grotere gemeentes nu goed ingeburgerd zijn. In landelijke gebieden ontbreekt vaak de bevolkingsdichtheid om een dicht netwerk op te zetten.

Daarom slaan Geodis en SNCF de handen in elkaar om een systeem op te zetten dat stoelt op de regionale trein- en autocarstations. Het netwerk van Trains Express Régionaux (TER) is in de jaren 1980 opgezet om de zwaar verlieslatende rurale spoordiensten in leven te houden. Vandaag rijden 7.500 treinen en 2.000 autocars per dag, die één miljoen passagiers vervoeren. Meer dan 70% van de kosten worden gedragen door de staat en de Conseils Régionaux. Het systeem is actief in 20 regio’s en er zijn 5.000 treinstations en autocarstops.

Ontoereikend

Nu wordt onderzocht of dit netwerk kan ingezet worden als afhaalpunten voor colli. Het systeem is bestemd voor particulieren, landbouwbedrijven en lokale winkeliers. Nu moeten ze vaak lang wachten op hun pakjes. Dat komt o.a. dagelijkse distributierondes niet georganiseerd kunnen worden omdat de volumes ontoereikend zijn.

In de Limousin zal het project een jaar duren. Pakjes worden dagelijks in de afhaalpunten gebracht en de klanten kunnen ze tijdens de (weliswaar vrij beperkte) openingsuren van de stations afhalen en afgeven.