Franse onderhandelingen met wegvervoerders starten gespannen

De loononderhandelingen in het Franse wegvervoer zijn dinsdagmorgen weer aangevat. De chauffeurs hebben de druk verhoogd en hebben het aantal blokkades opgedreven.

De acties zijn zondagavond gestart en van enige afzwakking was maandag geen sprake. Wel integendeel: de ‘intersyndicale’ CGT, FO, CFTC en CFE-CGC blokkeren nu nog meer industriezones, logistieke platforms en brandstoffendepots. Ook zijn er meer ‘filtrerende blokkades’ (waarbij enkel de trucks worden tegengehouden). De grootste chauffeursvakbond, de CFDT, doet niet mee aan de stakingsacties, maar heeft dezelfde eisen.

Toch zijn de bonden van de’ intersyndicale’ naar eigen zeggen ‘aangenaam verrast’ door de actiebereidheid en de omvang van de blokkades.

Vandaag dinsdag waren de meeste problemen op de wegen merkbaar in de Ile de France en de streek rond Lyon. Ook wordt het verkeer verstoord in Rennes, Nantes, Bordeaux, Angers en (vooral) Caen. 

Onverzoenbaar

Jaarlijks wordt er in Frankrijk verplicht over de lonen onderhandeld (Négociations Annuelles Obligatoires, NAO). Begin december zijn ze afgesprongen en dinsdag werden ze hervat. De standpunten lijken nog steeds onverzoenbaar. De chauffeurs eisen o.a. 5% loonsopslag (met een minimum van 100 euro), terwijl de werkgevers niet verder willen gaan dan 0,8 à 2% (afhankelijk van de categorie). Een chauffeur verdient in Frankrijk volgens de bonden gemiddeld 1.400 euro per maand plus een aantal premies.

Nicolas Paulissen (foto), de ‘délégué général’ van de FNTR, heeft tijdens een TV-interview herhaald dat de eisen van de bonden “onredelijk zijn, gelet op de economische realiteit”. Maar volgens de bonden hebben de Franse transportbedrijven wel manoeuvreerruimte, omdat zij van openbare steunmaatregelen hebben genoten en omdat de dieselprijs fors gezakt is.