Grootste capaciteitsinjectie in 2015 voor O3 en 2M

Volgend jaar komen er zestig nieuwe containerschepen met een capaciteit van meer dan 10.000 teu in de vaart. Flows zocht uit wat dat zal betekenen voor de Far East trade.

Niet alle nieuwe schepen van meer dan 10.000 teu zijn bestemd voor de Far East trade. Volgend jaar komt er bijvoorbeeld ook een schip van 10.050 teu bij voor Hamburg Süd (Cap San-klasse), dat op Latijns Amerika zal worden ingezet.

De 48 schepen van meer dan 13.000 teu die volgend jaar de werf zullen verlaten, zijn duidelijk wel bedoeld voor de trade tussen het Verre Oosten en Europa. De verwachte opleveringen zijn niet mooi verdeeld over de vier grote allianties. Zo valt onmiddellijk op dat er bij de leden van de G6 Alliance volgend jaar geen tonnage van dat formaat in dienst komt.

Voor de CYKHE Alliance neemt Yang Ming Line in 2015 tien eenheden van 14.066 teu in de vaart en de Japanse partner “K” Line zal vijf schepen van 13.870 teu ontvangen. Yang Ming en “K” Line zijn de enige twee carriers uit die alliantie die nog geen schepen van meer dan 10.000 teu in dienst hadden. Het gaat voor beiden dus om een inhaalbeweging, die zal toelaten om de capaciteit van de NE2-dienst (waarin nu schepen van 8.208 tot 9.592 teu varen) fors te verhogen.

Ocean Three

De grootste capaciteitsinjectie komt er bij de alliantie Ocean Three (O3) en het 2M Vessel Sharing Agreement. Voor de drie partners van O3 komen er volgend jaar maar liefst achttien containerreuzen bij. Het gaat om de laatste drie eenheden van 19.100 teu (foto) voor China Shipping, vier eenheden van 14.993 teu en vijf van 18.800 teu voor UASC en tenslotte nog drie megaschepen van 17.700 teu en een trio van 17.859 teu voor CMA CGM.

Die ‘capacity boost’ laat China Shipping en UASC toe om de capaciteit van hun AEX1/AEC1-dienst te verdubbelen, terwijl CMA CGM zes schepen van 11.000 teu uit zijn FAL3 zal kunnen doorschuiven naar een ander vaargebied.

Bij 2M zal de capaciteit volgend jaar niet alleen verhoogd worden door de oplevering van de zeven laatste Triple E’s van 18.270 teu voor Maersk Line. De Zwitserse partner MSC krijgt er vier boten van 15.908 teu en zes van 18.000 teu bij, waarvan de eersten zoals gisteren gemeld zullen gaan varen in de AE5/Albatross Service.

Impact

In welke mate de totaal aangeboden capaciteit op de vaarroute zal stijgen door de komst van al die containerreuzen is nu nog moeilijk in te schatten. Het uiteindelijke aanbod zal immers deels afhangen van het aantal afvaarten dat de rederijen zullen overslaan. Het annuleren van scheepsreizen wat een vrij recent fenomeen is, heeft immers een grote impact.

De Deense consultant SeaIntel voorspelde onlangs nog dat de capaciteit in de Far East trade volgend jaar met 15% zou kunnen groeien, maar door regelmatig eens een vertrek te laten vallen, zou de groei ook op 7,2% kunnen uitkomen. Dat is toevallig hetzelfde percentage dat Clarkson Research recent citeerde als verwachte groei van het ladingaanbod op deze route. De extra capaciteit zou dus redelijk vlot geabsorbeerd kunnen worden indien er af en toe ‘blanco afvaarten’ zijn.

2016

Voor 2016 is voorlopig minder grote tonnage in aanbouw. UASC zal dan zijn zes laatste schepen van 14.993 tot 18.800 teu in de vaart nemen en MSC verwacht dan zes eenheden van 18.000 teu. Voor Yangming en “K” Line zouden er dan ook nog eens telkens vijf boten van 14.000 teu bijkomen. De G6 Alliance krijgt er dan dankzij NYK vier schepen van 14.000 teu bij.

Omdat de G6 Alliance weinig tonnage in aanbouw heeft, zullen een aantal leden uit die samenwerking binnenkort weer als eerste grotere tonnage bestellen. MOL heeft volgens goed ingelichte bronnen de keuze voor een order van zes schepen van 18.000 tot 20.000 teu al herleid tot twee kandidaten. Ook OOCL onderhandelt (rechtstreeks) met een aantal grote scheepsbouwers. Namens de CKYHE Alliance neemt Evergreen intussen het voortouw om mogelijk de eerste 18K-schepen voor die alliantie te laten bouwen.

stefan.verberckmoes@flows.be