FMC wil China polsen over 2M

Maersk Line en MSC mogen zich aan een reeks vragen verwachten van de Federal Maritime Commission (FMC) uit Washington over hun geplande 2M Vessel Sharing Agreement.

De commissie heeft in principe tot 11 oktober de tijd om 2M door te lichten. Wanneer de FMC bijkomende vragen stelt, wordt de pauzeknop ingedrukt. Zodra de twee carriers hun antwoorden op de vragen bezorgen, start een nieuwe periode van 45 dagen waarin de commissie het samenwerkingsverband eventueel kan tegenhouden.

Commissaris William Doyle (foto) zei in een gesprek met The Wall Street Journal ook dat hij de samenwerking ter sprake zal brengen tijdens een ontmoeting met collega’s uit China die in november gepland is.

Maersk zei eerder dat China geen goedkeuring moet geven voor de start van 2M omdat het om een los samenwerkingsverband gaat. “De rederijen kunnen zeggen wat ze willen”, reageert Doyle. “Ik wil weten wat de Chinezen hierover denken, want 2M staat erg sterk in de trade tussen Azië en Europa.”

De FMC keurde eerder wel het geplande P3 Network van Maersk, MSC en CMA CGM goed, dat een nog groter marktaandeel dan 2M zou gehad hebben. Dat de Amerikanen nu met hun Chinese collegae willen overleggen, bewijst hoe hard zij geschrokken zijn van het veto dat het Chinese ministerie van Handel tegen P3 stelde.