Evergreen rondt upgrade van CEM Service af

Door het in de vaart brengen van de nieuwbouw ‘Thalassa Axia’ rondt Evergreen de capaciteitsverhoging van de China Europe Mediterranean Service (CEM) af.

De ‘Thalassa Axia’ is het tiende en laatste schip uit een reeks van 13.808 teu die de Griekse rederij Enesel door Hyundai Heavy Industries (HHI) liet bouwen voor een tien jaar durende charter aan Evergreen. Enesel bestelde de schepen in juli 2012 voor een opvallend laag bedrag van 116,5 miljoen dollar per stuk. HHI is erin geslaagd om alle tien de schepen binnen een tijdspanne van dertien maanden op te leveren.

De CEM-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa werd vroeger verzorgd door eenheden van 8.000 tot 8.500 teu. De ‘Ever Lenient’ van 8.452 teu zal nu als laatste schip van de L-klasse de vloot van de CEM-dienst vervangen en verhuist naar een dienst tussen het Verre en Midden-Oosten.

Na de eerste bunkeroperaties zal de ‘Thalassa Axia’ op 5 november in Shanghai de eerste containers aan boord nemen. Daarna worden ook nog Ningbo, Shekou en Tanjung Pelepas aangelopen om er te laden voor Piraeus, Rotterdam, Felixstowe en Hamburg.

CKYHE

De CEM-dienst is één van de zes wekelijkse diensten die de CKYHE Alliance van Cosco, "K" Line, Yang Ming, Hanjin en Evergreen tussen het Verre Oosten en Noord-Europa onderhoudt. Evergreens alliantiepartners verkopen die verbinding als NE5 Service.

Het orderboek van de Taiwanese rederij omvat nog eens tien grote containerreuzen van 14.000 teu. Het eerste kwintet zal gebouwd worden door Samsung Heavy Industries voor de Griekse eigenaar Costamare. Evergreen zal het eerste van Costamare gehuurde megaschip in mei 2016 in ontvangst nemen. De tweede reeks van vijf werd in Japan bij Imabari besteld door Shoei Kisen en zal in de loop van 2017 in dienst komen.