Drewry ziet G6 als zwakste alliantie

Wie denkt dat alle grote carriers dankzij hun allianties nu een min of meer vergelijkbaar product aanbieden, heeft het verkeerd. Tot die conclusie komt de Britse consultant Drewry Maritime Research.

Dat blijkt onder andere uit een vergelijking van hun havenkeuzes. Het is geen verrassing dat bijna alle loops tussen het Verre Oosten en Noord-Europa de Chinese haven Shanghai bedienen (17 op 21), maar wel dat de snel groeiende Noord-Chinese havens amper lijken te hebben geprofiteerd van de recente partnerwissels. De G6 Alliance stuurt zelfs alleen maar zijn Loop 7 naar Qingdao.

2M biedt in China de meeste mogelijkheden met 27 aanlopen van een Chinese haven per week om er te laden voor Noord-Europa. Ocean Three loopt als kleinste alliantie achttien Chinese havens per week aan. Bij CKYHE en G6 gaat het volgens Drewry om respectievelijk zeventien en twaalf aanlopen.

Belangrijk is wel om toe te voegen dat Drewry geen rekening heeft gehouden met individuele samenwerkingsakkoorden tussen leden van verschillende allianties. Vooral carriers uit Ocean Three en CKYHE bieden hogere frequenties omdat er onderling slots gewisseld worden.

Japan

Op geografisch vlak zijn er nog andere verschillen. Zo hebben Ocean Three en CKYHE geen rechtstreekse aanlopen in Japan, wat gezien de aanwezigheid van de Japanse rederij “K” Line in CKYHE opmerkelijk is.

In Noord-Europa blijft Rotterdam de populairste haven in het Far East verkeer met achttien aankomsten per week. Hamburg staat op de tweede plaats met zeventien inkomende loops. Het klassement per land wordt geleid door Duitsland (24 arrivals) omdat ook de aankomsten in Bremerhaven en Wilhelmshaven dan meegeteld worden. Tweede is Engeland (elf aanlopen in Felixstowe en acht in Southampton), gevolgd door Nederland met de achttien calls in Rotterdam.

De Belgische havens ontvangen wekelijks elf Verre Oostendiensten. Het zijn er vier (op vier) van Ocean Three, telkens drie op zes van 2M en CKYHE, en slechts één dienst (op vijf) van de G6 Alliance.

Marktaandelen

Op basis van de ingezette vloot heeft de Britse consultant nog eens de marktaandelen van de vier groepen berekend. 2M is de grootste (31%) en CKYHE en G6 delen de tweede plaats met elk 24%. Ocean Three is goed voor 21%. In de loop van dit jaar zal het aandeel van 2M stijgen naar 32%, omdat er grotere tonnage in de vaart wordt genomen.

Uit de vergelijking van Drewry komt G6 naar voor als de groep met de kleinste gemiddelde scheepsgrootte en het minst uitgebreide netwerk. Het verbaast Drewry dan ook niet dat MOL en OOCL momenteel met scheepswerven onderhandelen over orders voor grotere schepen van 20.000 teu.