Deense Post onderneemt actie tegen sociale dumping

Twee grote Deense transportgroepen – DSV en Kim Johansen – zouden hun contract met Post Danmark verliezen indien zij nog Oost-Europese chauffeurs inzetten. Zij hebben tot volgende week om te bewijzen dat hun chauffeurs aan Deense lonen betaald worden

Enkele weken had de Deense Transportminister Magnus Heunicke openlijk kritiek op het feit dat het overheidsbedrijf Post Danmark onderaannemers gebruikt die chauffeurs inzetten uit Roemenië en Bulgarije. Hun loon bedraagt ongeveer een kwart van wat Deense chauffeurs krijgen. “Ik eis dat wanneer arbeid wordt verricht in Denemarken, dat gebeurt aan Deense voorwaarden,” had hij in een TV-interview verklaard.

Post Danmark had toen bekend dat ongeveer 10% van haar transportopdrachten uitgevoerd worden door onderaannemers die chauffeurs inzetten aan lagere (lees Oost-Europese) lonen. Post Danmark is de Deense poot van Post Nord, een joint-venture met de Zweedse Post. De Deense staat bezit 40% van de aandelen, de Zweedse 60%.

Bewijzen gevraagd

Na een ontmoeting met de minister heeft Post Danmark blijkbaar ingebonden. Zij heeft dan ook aan DSV en Kim Johansen gevraagd om aan te tonen dat zij voldoen aan de eis dat de chauffeurs volgens de Deense voorwaarden worden betaald. Dat zou in hun contract met het postbedrijf staan. Deze twee bedrijven hebben eind oktober een brief hebben gekregen waarin hen gevraagd wordt om dat binnen de 14 dagen te bewijzen. Anders wordt het contract stopgezet. Het ultimatum verstrijkt dus volgende week.

Volgens de Deense pers is DSV in dialoog getreden met Post Danmark en onthoudt Kim Johansen zich van alle commentaar over deze zaak.

Vakbondsacties

De dreiging van Post Danmark tegen beide bedrijven is het gevolg van de acties van de vakbond 3F. Die heeft al een hele tijd vooral Kim Johansen in het vizier. Zo is bijv. ook actie gevoerd tegen SAS Cargo, omdat die het transportbedrijf toelaat om Oost-Europese chauffeurs in te zetten.

3F heeft het tegen Kim Johansen gemunt omdat dit bedrijf zo goed als geen Deense chauffeurs meer heeft, maar de transporten laat uitvoeren door een filiaal in Estland die o.a. Roemeense chauffeurs inzet. In totaal beschikt dat bedrijf nu al over meer dan 700 Oost-Europese chauffeurs.

Meer uitvlaggen

Als gevolg van de jarenlange acties van 3F tegen zijn bedrijf, dreigt eigenaar en CEO Kim Johansen nu met nog meer uitvlaggen. Dat heeft hij aan de krant Borsen verteld. Op zijn site zegt hij overigens dat hij het beu is om beschuldigd te worden van het overtreden van de wet, terwijl hij een aantal rechtszaken heeft gewonnen die het tegendeel bewijzen.

Kim Johansen is een atypisch bedrijf, zeker als het gaat om het inzetten van Oost-Europese chauffeurs. Het heeft 700 chauffeurs maar ‘slechts’ 350 trekkers. De chauffeurs rijden niet telkens met de zelfde truck, maar lossen elkaar af in hubs. Daar nemen zij hun rusttijd in een appartement terwijl een andere chauffeur met de truck verder rijdt. Het bedrijf er overigens geen geheim van dat de chauffeurs worden betaald volgens de Estse sociale voorwaarden.

Inspiratie voor andere vakbonden

De tactiek van 3F om naast de transportbedrijven aan te klagen die Oost-Europese chauffeurs inzetten, ook de opdrachtgevers te viseren, lijkt dus te werken. Die tactiek is de laatste maanden overgenomen door de Belgische en Nederlandse transportvakbonden BTB en FNV Bondgenoten, o.a. met acties tegen IKEA in de Benelux.