CSAV doopt twee nieuwe recordschepen

De top van CSAV is deze week naar Geoje in Zuid-Korea gereisd voor de doop van twee nieuwbouwschepen van 9.300 teu, die veruit de grootste in de vloot van de Chileense rederij worden.

CSAV bestelde in april vorig jaar bij Samsung Heavy Industries zeven schepen van 9.300 teu met de bedoeling om het aandeel van de gecharterde tonnage in de ingezette vloot tegen eind volgend jaar te verlagen naar minder dan 50% en om de bunkerkosten per teu fors te kunnen drukken.

Volgens de rederij zullen de nieuwe vlaggeschepen 7% minder brandstof verbruiken dan de serie schepen van 8.004 teu die in 2011 in de vaart werd genomen. In vergelijking met een gemiddeld schip van 9.000 teu zou het bunkerverbruik zelfs een kwart lager liggen.

De nieuwe containerschepen van 9.300 teu kunnen volgeladen een snelheid van 22 knopen halen, maar de motor is ook geschikt om aan slow steaming (10 knopen) te doen. Omdat de nieuwe tonnage ingezet kan worden op Latijns Amerika, werd een opvallend grote koelcapaciteit voorzien. Aan boord zullen 1.400 reefercontainers kunnen worden ingeplugd.

Het eerste nieuwe vlaggeschip voor de Chilenen,  de ‘Copiapó’, zal op 26 november opgeleverd worden en gaat varen tussen het Verre en Midden-Oosten. Daarna volgt de ‘Cautín’ (foto) op 18 december, die bestemd is voor de trade tussen Noord-Europa en de oostkust van Zuid-Amerika.

CSAV zal later dit jaar fuseren met Hapag-Lloyd, waarvan het dan de grootste aandeelhouder wordt. Beide partijen hebben afgesproken dat CSAV de eigenaar van de zeven nieuwbouwschepen blijft.