Cosco krijgt ruimte bij CMA CGM

Cosco Container Lines biedt vanaf het einde van deze maand nog twee extra wekelijkse afvaarten aan tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

Het Franse Alphaliner meldt vandaag op zijn website dat de Chinese rederij slots zal mogen gebruiken op de FAL1- en FAL3-diensten die verzekerd worden door de Franse rederij CMA CGM. Cosco’s allocatie blijft beperkt tot de Far East trade. De Chinezen krijgen dus geen allocatie voor havens als Tanger, Malta, Beiroet, Jeddah, Jebel Ali of Khor Fakkan die onderweg door de schepen van de Franse carrier aangelopen worden.

De FAL1 en FAL3 worden binnenkort opgenomen in het nieuwe aanbod van Ocean Three, een alliantie van CMA CGM met China Shipping en UASC. Omdat Cosco ook al een slotakkoord heeft met China Shipping voor diens AEX1- en AEX7-loops, zal de Chinese carrier dus een allocatie hebben op alle vier de loops van Ocean Three.

CKYHE

Als lid van de CKYHE Alliance met “K” Line, Yangming, Hanjin en Evergreen heeft Cosco zelf al zes loops tussen de Far East en Noord-Europa. Concreet wil dit dus zeggen dat de Chinezen straks containers kunnen laden op ongeveer de helft van alle diensten op het vaargebied.

Cosco is niet de enige rederij die buiten de eigen alliantie nog samenwerkingsakkoorden sluit. CMA CGM kondigde bij de voorstelling van Ocean Three al aan dat het via een overeenkomst met Evergeen containers zal blijven laden op twee CKYHE loops.

Overheid

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Chinese overheid die zich eerder streng toonde ten opzichte van het beoogde P3 Network van Maersk Line, MSC en CMA CGM, tegen Cosco zal optreden. Beijing wil immers dat Cosco en China Shipping juist veel meer gaan samenwerken ondanks het feit dat ze tot verschillende allianties behoren.

Men kan zich de vraag stellen hoe de Europese Commissie en de Federal Maritime Commission (FMC) uit Washington met dit soort overeenkomsten moet omgaan. Zij bekijken de grootte van een alliantie om de impact van een samenwerking onder rederijen in te schatten, maar het is niet duidelijk wat de houding is wanneer carriers ook nog eens buiten hun allianties om slots gaan wisselen. Op de trade tussen Noord-Europa en Zuid-Amerika is zo ook een situatie ontstaan waarbij bijna alle belangrijke carriers slots hebben op elkaars diensten.