Cosco biedt hoogste frequentie naar Far East

In de trade tussen Noord-Europa en het Verre Oosten biedt Cosco met tien loops het grootste aantal wekelijkse afvaarten.

Uit een vergelijking van de Franse databank Alphaliner blijkt dat de Chinese rederij een allocatie heeft op vier diensten van CMA CGM, China Shipping en UASC (straks samen Ocean Three). Cosco is lid van de CKYHE Alliance, die zelf ook zes loops op dit vaargebied onderhoudt.

Er zijn ook tussen andere leden van Ocean Three en CKYHE slotakkoorden voor bepaalde loops. Daarom kan CMA CGM zoals vorige vrijdag gemeld, volgend jaar ook acht wekelijkse afvaarten bieden. Diezelfde frequentie wordt geëvenaard door Evergreen, Hanjin en Yang Ming.

Volgens Alphaliner bieden de andere leden van beide allianties allemaal zeven wekelijkse vertrekken aan. Het gaat dan om “K” Line, China Shipping en UASC.

De leden van de twee andere grote allianties hebben geen extra samenwerkingsakkoorden, wat betekent dat Maersk Line en MSC volgend jaar als 2M zes loops aanbieden en de zes leden van de G6 Alliance vijf wekelijkse vertrekken in beide richtingen hebben.

Scheepsgrootte

2M leidt in januari wel de rangschikking volgens gemiddelde scheepsgrootte. De schepen die in de zes loops van Maersk en MSC zullen varen, kunnen gemiddeld 14.167 teu meenemen. Bij Ocean Three bedraagt het gemiddelde 13.013 teu en dat cijfer zal nog stijgen omdat de carriers volgend jaar nog een groot aantal schepen van 14.993 tot 19.100 teu in de vaart zullen nemen.

Het gemiddelde schip uit de vloot van de vijf loops van de G6 Alliance kan 12.130 teu laden. CKYHE heeft een hoge frequentie, maar in verhouding ook wel de kleinste schepen. Ondanks het feit dat Cosco, Hanjing en Evergreen al schepen van meer dan 13.000 teu inzetten, bedraagt het gemiddelde voor deze alliantie 'slechts' 10.950 teu.  

Lees ook: 5/12/14  Grootste capaciteitsinjectie in 2015 voor O3 en 2M