CityDepot start pilootproject voor stadsdistributie in Brussel

In het kader van het Europese LaMiLo (Last Mile Logistics)-project is Citydepot gestart met een pilootproject voor stadsdistributie in Brussel vanuit een depot in het TIR-centrum.

Vrijdag werd het officiële startsein gegeven. De officieuze start vond al half september plaats. Het proefproject loopt zes maand in samenwerking met Tri-Vizor en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het wordt deels (200.000 euro) gefinancierd door het EFRO-fonds.  

“Na die testperiode gaan wij gewoon door”, zegt Marc Schepers, bestuurder van CityDepot, dat al van maart 2012 actief is in Hasselt. “Dit project past in onze groeiplannen. Tegen eind 2016 willen we aanwezig zijn in twaalf steden”. Brussel is de tweede stad na Hasselt. In chronologische volgorde staan verder Genk, Sint-Truiden, Brugge, Oostende, Gent, Luik en Antwerpen op het lijstje waar het stadsdistributiesysteem zal worden uitgerold.

“In de voorbije drie jaar hebben we het model in Hasselt kunnen verfijnen. Het staat er nu en is rendabel. We gaan nu proberen om het ook in Brussel op de goede manier uit te rollen”. CityDepot werd geselecteerd uit een aantal kandidaten waaronder ook Bpost, dat recent met stadsdistributie gestart is in Antwerpen.

“Wij zijn geen vervoerder maar een organisator die de verschillende partijen verbindt. Belangrijk in het systeem zijn het door onszelf ontwikkelde IT-platform en onze mensen die instaan voor de organisatie en de uitbreiding van het systeem”, zegt Schepers.

1000 Brussel

CityDepot beschikt in het TIR-centrum in de haven van Brussel over een crossdock-magazijn waar de goederen toekomen en worden gehergroepeerd. Van daaruit gaat het met kleine elektrische of met LNG-aangedreven voertuigen naar de handelaars in het centrum van Brussel. Momenteel telt de vloot in Brussel een vijftal voertuigen. Voorlopig wordt enkel 1000 Brussel bestreken, maar later komen ook de postcodes 1030 en 1040 aan bod.

Na goed drie weken activiteit telt CityDepot al een 200-tal handelaars en organisaties die van het systeem gebruik maken. Een vijftal vervoerders waaronder Essers, KDS en DPD brengen hun goederen al naar het TIR-centrum. “Vanwege de complexiteit van de belevering in Brussel kloppen de vervoerders zelf bij ons aan”, aldus nog Schepers. Hij berekende dat het systeem voor een CO2-reductie van 30 à 40% zorgt. CityDepot staat ook in voor reverse logistics, ttz. afval zoals papier, karton, plastics en glas dat bij de handelaars terug wordt opgehaald. Het gaat hiervoor samenwerken met het afvalverwerkingsbedrijf Sita.

“Hier werd al twintig jaar over gesproken. Voor de nieuwe Brusselse regering is de levenskwaliteit van de inwoners en pendelaars van primordiaal belang. We zullen zien hoe we dit systeem van stadsdistributie kunnen veralgemenen. Misschien moeten we het wel opleggen”, zei Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet tot slot.