CEO van Hapag-Lloyd wil logistieke poot in China

De nieuwe topman van de Duitse rederij Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, overweegt om samen met een locale partner in China landtransport te gaan organiseren.

De Nederlander zei dat in een interview met South China Morning Post. Jansen heeft een logistieke achtergrond als voormalig CEO van de Maersk-dochter Damco. Zijn interesse om in China inland vervoer over de weg, het spoor of de binnenvaart te organiseren heeft echter ook te maken met het feit dat Hapag-Lloyd in vergelijking met andere carriers veel meer deur/deur-transporten uitvoert.

“We zijn op dit moment intern aan het bespreken of we in China moeten investeren”, zegt Jansen in het interview. “Ik ben geneigd om ja te zeggen.” Een logistieke poot in China zou de Duitse rederij aan een groter marktaandeel in dat land kunnen helpen. Het huidige aandeel van Hapag-Lloyd in de Chinese export schommelt tussen de 3 a 4%, terwijl de rederij straks na de fusie met CSAV 5,2% van de totale containervloot zal controleren.

Integratie

De integratie van de lijndiensten van de Chileense carrier CSAV binnen het netwerk van Hapag-Lloyd is volgens Jansen zijn eerstvolgende belangrijke opdracht. Een tweede prioriteit is het verbeteren van het resultaat, omdat Hapag-Lloyd al 3,5 jaar verlieslatend is. Het ene hangt samen met het andere, want het samengaan met CSAV moet jaarlijks zo’n 300 miljoen dollar aan besparingen opleveren.

Een derde prioriteit voor Jansen is de beursnotering. De Hamburgse carrier wil zo 370 miljoen euro ophalen, wat zal toelaten om dan te investeren in nieuwe containerschepen van ongeveer 18.000 teu.

Nieuwbouw

Het is geweten dat de G6 Alliance waartoe Hapag-Lloyd behoort, 24 schepen van dat formaat wil laten bouwen. MOL heeft al offertes gevraagd aan rederijen als Shoei Kisen, Seaspan, Costamare, Peter Döhle, Reederei Nord, Bernard Schulte, Oaktree Capital Management en Ship Finance International om drie tot zes eenheden van 18.000 tot 20.000 teu te charteren. Die rederijen zijn nu op hun beurt in onderhandeling met een aantal Aziatische scheepswerven.

De G6 Alliance omvat behalve MOL en Hapag-Lloyd ook nog APL, Hyundai Merchant Marine, NYK en OOCL. Volgens Jansen zorgen allianties in de lijnvaartmarkt voor meer stabiliteit omdat er op die manier meer discipline is bij het ter beschikking stellen van capaciteit.

“De enorme volatiliteit van de tarieven van de voorbije jaren is volstrekt zinloos”, zegt de CEO van Hapag-Lloyd nog in het interview met de Chinese krant. Hij verwacht de komende 24 maanden meer stabiliteit in de sector.