2XL spoort over hoge snelheidslijn naar Londen

Begin deze week reed een eerste goederentrein van operator Europorte voor rekening van 2XL en Novatrans rechtstreeks tussen het Noord-Franse Dourges en Londen (Barking) via de Kanaaltunnel.

De verbinding heeft een frequentie van vijf treinen per week en vervoert 45’ containers voor Procter & Gamble. Eurotunnel, waarvan Europorte een filiaal is, heeft bij de Britse spoorautoriteiten kunnen bedingen om goederentreinen toe te laten op de hoge snelheidslijn ‘High Speed 1’ naar Londen, waarvan de sporen op Europees gabariet geschoeid zijn. Daardoor is geen extra overslag nodig.

Volgens Eurotunnel is dit ook een opportuniteit om de rendabiliteit van de geplande spoorsnelweg Arc Atlantique, die van de Pyreneeën tot Dourges zou lopen, te verhogen door de lijn door te trekken tot Londen.

Wegvervoer

Managing director Jean Van den Poel van 2XL zegt dat het om een trafiek gaat, die vroeger volledig via wegvervoer verliep tussen Amiens en Londen via Calais. 2XL won de tender die Procter & Gamble hiervoor had uitgeschreven. “Wij nemen het gros van de trein voor onze rekening. Van de 36 wagons zijn er 20 slots voor ons. De rest wordt ingenomen door Novatrans”, aldus Van den Poel.

“Als de opportuniteit zich voordoet, zullen wij niet nalaten om deze dienst nog uit te breiden met andere klanten”, zegt hij.

De managing director ziet twee redenen voor de keuze voor het spoor in plaats van een maritieme oplossing. “In het licht van de Marpol-regels en rekeninghoudend met de fluctuerende dieselprijs is het spoor competitiever. Het belangrijkste gegeven is echter het groene aspect, zowel voor ons als voor onze klanten. Wij zoeken voortdurend om zoveel mogelijk via het spoor te werken. Wij beschikken op onze site in Zeebrugge ook over een rechtstreekse spooraansluiting. Het spoor is zeer belangrijk voor ons”, besluit hij.